Lokale SEO succes: Hoe je meer klanten uit de omgeving aantrekt

Lokale SEO via zoekmachine google

Lokale SEO succes: Hoe je meer klanten uit de omgeving aantrekt

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO, ofwel lokale zoekmachineoptimalisatie, is een effectieve marketingstrategie die de online zichtbaarheid van je bedrijf in de omgeving vergroot. Dit is voornamelijk interessant voor bedrijven met een fysieke zaak of winkel, die graag klanten uit hun omgeving willen aantrekken. Bedrijven die lokale SEO goed toepassen, hebben een grotere kans om te verschijnen in de ‘Local 3-Pack’ van Google. Dit instrument is een selectie van de drie meest relevante lokale bedrijven die boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Hoe hoger jouw positie in Google, hoe groter de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Het doel van lokale SEO is dus niet alleen een hoge positie te halen in deze local 3-pack maar om lokale gebruikers om te zetten in winkelbezoekers.

Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld. Een van onze klanten, Slagerij De Boever, is gevestigd in Antwerpen linkeroever. Wanneer een bewoner uit deze buurt “slager Antwerpen linkeroever” opzoekt. verschijnt Slagerij De Boever dankzij onze lokale SEO-inspanningen direct in de eerste zoekresultaten. Door de hoge positie vergroot de kans dat deze zoeker de slagerij kiest. Op deze manier helpt lokale SEO bedrijven om hun naamsbekendheid te vergroten en hun klantenbestand uit te breiden in de directe omgeving.

Lokale SEO bepaald door 3 ranking factoren

Google gebruikt drie belangrijke factoren om de rangschikking van lokale SEO-zoekresultaten te bepalen. Deze factoren helpen Google vast te stellen welke bedrijven het beste aansluiten bij een specifieke zoekopdracht met lokale intentie. Hieronder geven we een woordje uitleg bij elke factor.

Afstand

Bij lokale SEO speelt de afstand tussen jouw bedrijf en de zoeker een belangrijke rol. Hoe dichter een bedrijf zich bevindt bij de zoeklocatie van de gebruiker, hoe groter de kans dat jouw bedrijf hoger scoort in de zoekresultaten. Het is wel belangrijk om te onthouden dat voor lokale SEO de afstand niet doorslaggevend is, de relevantie en prominentie zijn ook zeer belangrijk. Daarover lees je meer hieronder.

Relevantie

Bij lokale SEO  is relevantie een cruciale factor waarmee Google bepaald hoe hoog je veschijnt in de zoekresultaten. Relevantie verwijst naar hoe goed het bedrijfsprofiel aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe beter jouw diensten of producten aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker, hoe hoger je word gerangschikt in Google. Voor lokale SEO is het dus zeer belangrijk dat je gedetailleerde en duidelijke informatie over je bedrijf doorgeeft zodat Google ermee aan de slag kan. In de paragraaf ‘Hoe lokale seo toepassen?’ gaan we specifieker uitleggen hoe je jouw website relevanter maakt.

Prominentie

Lokale SEO wordt mede bepaald door de prominentie.  Hoe bekend is jouw bedrijf t.o.v. de concurrentie? De bekendheid van een bedrijf hangt af van het aantal online vermeldingen, reviews en het aantal artikelen. Google geeft bedrijven die bekender zijn een hogere ranking in de zoekresultaten.

Lokale SEO-gids: Zo begin je eraan!

Lokale zoekwoorden gebruiken

Net zoals bij algemene SEO is het toepassen van lokale zoekwoorden van groot belang om sterke resultaten te behalen in lokale SEO. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor lokale SEO. Om je lokale SEO te verbeteren, is het belangrijk om zoekwoorden te vinden die te maken hebben met jouw locatie, bedrijf en diensten. Deze zoekwoorden moeten vervolgens op een logische en slimme manier verwerkt worden in de teksten van je website. Hierdoor begrijpen zoekmachines beter waar je bedrijf zich bevindt en welke regio’s je bedient. Dit vergroot de kans dat jouw website verschijnt wanneer gebruikers uit jouw omgeving zoeken naar producten of diensten zoals die van jouw bedrijf. Naast het hoog verschijnen in zoekmachines, is het ook belangrijk om een goede website te hebben die voldoet aan alle SEO vereisten. Hier lees je alles wat je moet weten om een goede website te laten maken.

Google Mijn Bedrijf

Om betere resultaten te behalen met lokale SEO, is het slim om een Google bedrijfsprofiel aan te maken, beter gekend als Google Mijn Bedrijf. Deze gratis tool helpt je om de belangrijkste bedrijfsgegevens zoals adres, openingsuren, contactinformatie en klantbeoordelingen aantrekkelijk weer te geven voor potentiële klanten. Indien je een goed ingevuld profiel hebt, worden jouw bedrijfsgegevens hoger getoond in de zoekresultaten van Google en op Google Maps. Met een effectieve lokale SEO-strategie vergrsoot je zo de kans dat jouw bedrijf opvalt bij mensen die in de buurt naar jouw diensten of producten zoeken. Ontdek hier hoe je een Google bedrijfsprofiel aanmaakt.

NAP consistentie

NAP staat voor name, adress and phone. Het is cruciaal om nauwkeurig en consistent te zijn bij het vermelden van jouw bedrijfsgegevens. Consistentie van deze informatie op al jouw online profielen is van groot belang voor jouw lokale SEO. Als Google ziet dat jouw NAP-gegevens overal hetzelfde zijn, vergroot dit de betrouwbaarheid van jouw bedrijf en helpt het je om beter gevonden te worden in lokale zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je deze informatie regelmatig controleert en aanpast indien nodig op je website, sociale media en andere online platformen.

Reviews om lokale SEO te verbeteren

Voor een sterke lokale SEO zijn reviews een belangrijk onderdeel. Deze kunnen makkelijk toegevoegd worden aan jouw Google Mijn Bedrijf profiel. Wanneer mensen opzoek gaan naar producten of diensten lezen ze al snel de reviews en baseren ze hierop hun aankoopkeuze. Google Mijn Bedrijf laat zien hoeveel reviews en sterren klanten jouw bedrijf hebben gegeven. Hoe meer reviews jouw bedrijf heeft, hoe geloofwaardiger je overkomt in de context van lokale SEO.

Regionale landingspagina als krachtige tool voor lokale SEO

Een regionale landingspagina is een specifieke webpagina op jouw website die zich richt op één bepaalde locatie. Deze pagina biedt relevante informatie over jouw producten of diensten voor die specifieke regio. Dit kan de lokale vindbaarheid verhogen  en draagt op deze manier bij aan jouw lokale SEO.

Lokale linkbuilding als lokale SEO-strategie

Regionale backlinks zijn zeer belangrijk voor lokale SEO. Dit wil zeggen dat externe lokale websites links hebben naar de site van jouw bedrijf. Google gaat deze backlinks zien als een soort referentie en hoe meer backlinks je hebt, hoe betrouwbaarder Google jou gaat beoordelen. Hoe betrouwbaarder Google jouw bedrijf inschat, hoe hoger je zult scoren in de lokale SEO zoekresultaten. Voor een goede lokale SEO is het dus nodig om na te denken over samenwerkingen met ander lokale bedrijven, verenigingen en blogs

Vertrouw op marketinX voor jouw lokale SEO succes!

Als je jouw bedrijf zowel letterlijk  als figuurlijk op de kaart wil zetten, dan is marketinX het marketingbureau dat je zoekt. Ons marketinX team heeft de nodige expertise en ervaring om de lokale SEO van jouw bedrijf te verbeteren en de lokale vindbaarheid te optimaliseren. Elke stap voor een optimale lokale SEO strategie is een waardevolle investering in de groei van jouw bedrijf. Van het uitvoeren van een lokaal zoekwoordonderzoek tot het opbouwen van regionale backlinks, wij zorgen ervoor dat alles grondig wordt aangepakt. Hierdoor kun jij je concentreren op het runnen van jouw bedrijf, terwijl wij de lokale zichtbaarheid voor jou versterken.  Contacteer ons en wij zorgen ervoor dat je online aanwezigheid optimaliseert.