AI Marketing: een liefdesbaby of duivelskind?

AI Marketing: een liefdesbaby of duivelskind?

Marketing evolueert continu. Maar moeten we als marketeer altijd blij zijn met innovatie als AI marketing? Lees verder en kom te weten of AI marketing een liefdesbaby of duivelskind is.

AI Marketing, wa is da?!

Voor we kunnen uitleggen wat AI marketing is, staan we eerst even stil bij AI. Deze overkoepelende term wordt gebruikt voor applicaties die menselijke taken uitvoeren, denk maar aan: redeneren, plannen, creativiteit uiten… Omdat de opvatting van AI zo breed is, is AI marketing ook zeer breed te interpreteren.

Kort gezegd, AI marketing is het implementeren van AI in marketingprocessen om zo efficiënter, beter en/of doelgerichter tot resultaat te komen. Nu, hoe definieer je resultaat en hoe definieer je of marketing “efficiënter, beter of doelgerichter” is?

Dé natuurlijke reflex van elke marketeer is wellicht kijken naar data. Wat zeggen de cijfers over de resultaten van de campagne? Helaas is niet elk medium meetbaar. Zo is een folder veel impactvoller dan een volger op Instagram. De impact van een volger zal in tegenstelling tot die van de folder wel beter meetbaar zijn.

Je moet het resultaat van AI marketing, of marketing in het algemeen, breder zien. Zo evalueer je de interne bedrijfsprocessen en de output die daaruit voorkomt. Dit wil zeggen dat je AI marketing nooit één op één mag vergelijken met marketing in het algemeen. Wil je nagaan of AI marketing efficiënt, doelgericht of tout court “beter” is? Dan hangt dit zeer sterk af van je huidige interne bedrijfsprocessen, de sector waarin je actief bent en je lopende strategieën. Zo is het vanzelfsprekend dat niet elk bedrijf of elke sector evenveel baat heeft bij het implementeren van AI. Vraag maar eens aan AI om met een vrachtwagen te rijden.

Interne bedrijfsprocessen verbeteren met AI marketing

Bespaart AI marketing tijd? Vaak gaan we er vanuit dat AI marketing ervoor zorgt dat we tijdrovende taken kunnen uitbesteden om zo meer te focussen op strategische aspecten van de marketingcampagne. Helaas is dit niet altijd het geval. Het is dus belangrijk dat er steeds met een kritisch oog wordt gekeken naar de aanpassingen van bedrijfsprocessen. Het kan goed zijn dat je één taak optimaliseert, maar aan de andere kant een heel proces uit balans brengt. Hierdoor je op het einde van de rit meer tijd, energie en voornamelijk geld verliest. We zouden dus niet zeggen dat AI marketing een duivelskind is voor vele marketeers, maar een liefdesbaby zouden wij het nu ook niet noemen.

AI marketing tools die je moet kennen

Wie AI marketing of AI zegt, denkt meteen aan ChatGPT. Wist je dat er nog honderden AI marketing tools die je kan inzetten?

Je zal merken dat veel van deze AI marketing tools een focus hebben op copywriting. De reden hierachter is dat de meeste AI marketing tools die vandaag op de markt zijn, zijn gebaseerd op large language models. Dit wil zeggen dat ze aan de hand van alle data een voorspelling doen naar de verwachting die gesteld wordt. Hoe meer AI gebruikt wordt, hoe meer AI zich zal ontwikkelen en hoe meer varianten van AI marketing tools je zal zien.

Hieronder vind je alvast  enkele handige tools om je eerste stappen te zetten in AI marketing.

Copywriting AI marketing tools

  • Jasper AI: Deze kan je beschouwen als een one size fits all copywriting AI marketing tool. Het richt zich op copywriting, maar maakt daarin geen onderscheid tussen de verschillende facetten van copywriting.
  • Surfer SEO: Surfer SEO doet dit anders. Van de naam kon je het al raden. Het focust zich op SEO copywriting. Dit kan in verschillende vormen zijn zoals een zoekwoordonderzoek, blogposts, SEO copywriting voor een website…
  • Content @ Scale: Een stap dieper vind je Content @ Scale terug. Deze AI marketing tool richt zich tot het schrijven van SEO blogposts.

AI marketing tools om je bedrijfsprocessen te verbeteren

  • Zapier: Deze AI marketing tool geeft je de mogelijkheid om processen met elkaar te integreren en te automatiseren.
  • Fullstory: De customer journey is uiterst belangrijk. Fullstory helpt je om de customer journey online te stroomlijnen.
  • Albert AI: zoek je naar een AI die je digitale advertenties nader kan bekijken? Dan moet je Albert AI eens proberen.

Media AI marketing tools

  • Photoroom: Achtergronden verwijderen van afbeeldingen werd nog nooit zo makkelijk.
  • Brand 24: Werk je met een visueel product of is je dienst sterk visueel ingericht? Brand 24 geeft je de mogelijkheid om de impact van je media beter meetbaar te maken.

Steelt AI marketing binnenkort mijn job?

Nee! Gebruik AI nooit als vervanging van menselijke knowhow en inzicht, maar schuw het ook niet om je marketing te optimaliseren en stroomlijnen. Je kan het zien als een aanvulling op je huidige arsenaal. De kracht van menselijke marketing kan en mag nooit onderschat worden. Wil je eigenhandig die kracht ontdekken? Bekijk onze skills en ervaar wat marketinX voor jou kan betekenen.

Gebruikt marketinX AI marketing tools?

Gelukkig hebben we bij marketinX geen AI marketing tools nodig. Wij vertrekken steeds vanuit de klant en een menselijke overtuiging. Zo zijn wij van mening dat: marketing en communicatie niet vertrekken vanuit large language models, data en AI maar vanuit mensen. Wil jij een menselijk, allesomvattend communicatiebureau? Neem vandaag contact op en kom langs voor een tas koffie.

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.