Third party cookies verdwijnen: wat is de impact hiervan?

Third party cookies verdwijnen: wat is de impact hiervan?

Third party cookies is vandaag de dag hét gespreksonderwerp bij uitstek als het gaat over dataverzameling. Maar waarom is het net nu een hot topic? Wel, sinds 2019 wordt er gespeculeerd dat Google zijn third party cookies zou laten verdwijnen. Dit jaar was de kogel dan ook eindelijk door de kerk en begon Google geleidelijk aan met het uitfaseren van de third party cookies. Kortom, vanaf nu zullen we enkel gebruik kunnen maken van first party cookies.

First & third party cookies: klinkt dit als Chinees voor jou?

Om te weten wat first en third party cookies zijn, is het belangrijk dat je weet wat cookies zijn. Cookies zijn in tegenstelling tot de letterlijke vertaling geen koekjes, maar kleine stukjes code die op de harde schijf van je computer opgeslagen worden. Deze cookies laten Google toe om gebruikers en hun zoekgedrag te onderscheiden. Zo kunnen ze jou gerichte advertenties tonen op basis van je zoekgeschiedenis en interesses. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen first en third party cookies.

Het verschil tussen first en third party cookies

First party cookies, beter gekend als  de noodzakelijke cookies, zorgen voor een optimale en gebruiksvriendelijke website ervaring. Een goed voorbeeld hiervan is het winkelwagentje. Zo zorgen de first party cookies ervoor dat de producten die je toevoegt aan je winkelwagen niet zo maar verdwijnen bij het openen van een nieuwe of het refreshen van de huidige pagina.

Third party cookies aan de andere kant, zijn gekend als dé analytische cookies. Deze cookies worden geplaatst door een derde of externe partij, vandaar dus ook de naam. Concreet worden deze cookies geplaatst om jouw surfgedrag te traceren op een specifieke website met als doel persoonlijke advertising. Zo zal de verzamelde data zich vertalen naar targetingopties voor bedrijven, waardoor zij jou gerichte advertenties kunnen voorschotelen.  Dit verklaart ook waarom je advertenties te zien krijgt van producten of diensten die je opzocht of waar je interesse in toonde.

Is er nog zoiets als second party cookies?

We gaan van 1 naar 3, maar nu de echte hamvraag: waar zijn de second party cookies? Second party cookies is bijna hetzelfde als third party cookies, maar het werkt in de omgekeerde richting. Zo vraagt een externe partij bij third party cookies om deze te laten plaatsen. Bij second party cookies gaat de eigenaar van de website/domein de verzamelde data delen met vertrouwde partners of vertrouwde externe partijen. Een voorbeeld hiervan is een architect die zijn data deelt met een meubelwinkel. Mensen die een architect inschakelen zijn veel bezig met het (ver-)bouwen van hun woning. Die data is waardevol voor een meubelwinkel om de correcte personen te kunnen targeten met gerichte advertenties.

Het third party Cookie Monster: Google

Wanneer je mensen vraagt wat het meest waardevolle goed is op dit moment hoor je vaak olie, goud of diamanten. Data gaat hier echter met de titel lopen. Jouw data is van onschatbare waarde voor online advertisers. De online marketingmarkt groeit jaarlijks. Sinds Corona zit deze markt in een stroomversnelling. Consumenten hebben sneller en makkelijker hun weg gevonden naar online platformen voor hun behoeften. Hoe meer online gekocht wordt, hoe waardevoller het is om online te adverteren en jouw data past perfect in dat plaatje. De maatschappij wordt zich dan ook steeds bewuster over wat er gebeurt met hun data. Hierdoor worden privacy, GDPR en databescherming belangrijker.

Maar is Google nu ook effectief een third party cookie monster? Wel, misschien! We zullen kritischer moeten kijken naar de data die verzameld wordt en wat ermee gebeurt. Third party cookies zijn niet alleen maar kommer en kwel. Ze zorgen naast advertisingopties ook voor een gepersonaliseerde ervaring en innovatie op basis van jouw surfgedrag. Het nut en belang van first party cookies is daarentegen onmiskenbaar. Het gebruiksgemak van een website verzekeren kunnen we alleen maar toejuichen. Kortom, een kritische blik op verzamelde data is noodzakelijk.

Heeft het verdwijnen van third party cookies impact op jouw marketing?

We kunnen er niet omheen dat het verdwijnen van third party cookies een impact zal hebben op marketing. Hoe zwaar die impact zal zijn, kunnen we niet voorspellen. Je zal een duidelijk verschil merken wanneer jouw marketingmix zich voornamelijk rond online advertising afspeelt. De data die je vroeger vertaalde naar een strategie zal nu minder accuraat en minder beschikbaar zijn.

Heb je een gevarieerde marketingmix en een goede afwisseling tussen online, zowel organisch als betalend, en offline marketing? Dan is de impact een pak kleiner.

marketinX denkt niet in third party cookies maar in totaalconcepten

Een marketingstrategie vertrekt niet vanuit cookies, maar vanuit een verhaal. Elk verhaal moet verteld worden en daarvoor kies je communicatietools die daarvoor geschikt zijn. Hiervoor heb je data nodig. Dat is vanzelfsprekend. Verzamelde data implementeren naar een goede strategie? Dat is niet vanzelfsprekend. marketinX heeft hier gelukkig meer dan genoeg kaas van gegeten. (Of moeten we cookies zeggen?) Wil jij een marketingstrategie op maat van jouw doelen en de juiste mensen bereiken zonder third party cookies? Contacteer ons en wij zorgen ervoor dat je je third party cookies niet zal missen.