Marketingtools: welke gebruik je best als ondernemer?

Marketingtools: welke gebruik je best als ondernemer?

Wil je vandaag als ondernemer overleven in het huidige digitale marketinglandschap? Dan is het belangrijk om je publiek goed te informeren over je producten of diensten. Naast enkele handige tips en tricks op onze blogpagina, kan je ook gebruik maken van marketingtools of marketinginstrumenten. Deze marketinginstrumenten helpen je om meer te focussen op wat werkt en wat niet.

 

Waarom marketingtools gebruiken?

Het gebruik van marketingtools heeft heel wat algemene voordelen. We lijsten ze hieronder even voor je op:

  • Focussen op de juiste inhoud om (doel)publiek aan te spreken
  • Bespaart je veel tijd en moeite
  • Nuttige inhoud (blog, artikel, …) creëren en gebruiken in alle marketing kanalen (Facebook, Instagram, eigen website, …)
  • Je komt meer te weten over je (doel)publiek
  • Je kan je marketingstrategie verbeteren

 

6 essentiële marketingtools voor iedere ondernemer

1. Analyseer je website met Google Analytics

Je bekijkt je eigen website best als dé online etalage van je bedrijf. Hier komen je producten of diensten, informatie en contactgegevens samen op één plaats. Een website heeft als doel om veel verkeer naar je product of dienst te leiden en potentiële leads om te zetten in klanten.

Wil je graag nog meer inzicht in jouw (doel)publiek en bijbehorende statistieken? Google Analytics biedt verschillende inzichten o.a. demografische gegevens, aantal bezoekers, bezochte pagina’s, … en meer. De inzichten die je hieruit verkrijgt, kan je daarna gebruiken om jouw website en marketingcampagnes te optimaliseren.

 

2. Social media monitoren met managementtool

Ben je naast je eigen website ook actief op social media? Dan ben je goed bezig! Je bouwt op een interactieve manier een online relatie op met (potentiële) klanten door inhoud (blogs, stories, …) te delen over jouw producten of diensten.

Wordt het monitoren van al jouw social media kanalen zoals Facebook en Instagram je ook wel eens te veel? Gebruik dan de marketingtool Meta Business Suite. Dit gratis platform geeft je de mogelijkheid om posts, stories en reels in te plannen voor Facebook en Instagram. Gebruik je nog andere social mediakanalen (Pinterest, LinkedIn, …)? Dan kan je opteren om gebruik te maken van de marketingtool Hootsuite. Dit alles-in-één platform biedt je de mogelijkheid om de inhoud van jouw accounts te beheren, plannen en reacties van het publiek de kop in te drukken.

 

3. Tools om te scoren in zoekmachines

Als je een website hebt dan is het van belang dat je zoveel mogelijk bezoekers naar je website wilt trekken. Via content marketing, denk hierbij aan nuttige inhoud (blog, stories, …), kan je leads binnenhalen. Er zijn twee verschillende manieren om deze inhoud te promoten. Enerzijds kan je kiezen om deze organisch te promoten, anderzijds kan je hiervoor betalen.

3.1. SEO

Als je er voor kiest om inhoud organisch te promoten dan gebruik je zoekmachine optimalisatie of SEO. Lees er meer over in onze blog ‘Wat is SEO (Search Engine Optimization)?‘. Dit is een tactiek waarbij je ‘gratis’ de zoekrangschikking van een pagina kan verbeteren door regelmatig blogs te schrijven met juiste trefwoorden, je algemene websitepagina’s goed in te stellen, je websitesnelheid te optimaliseren, etc. Een goede marketingtool om trefwoorden op te volgen is Ubersuggest. Door een trefwoord in te geven kan je het zoekvolume, verwante trefwoorden, … enzovoort bekijken.

3.2. SEA

In tegenstelling tot SEO heb je ook SEA of adverteren in zoekmachines. Dit is een online reclamemodel, waarbij de adverteerder betaalt via Google Ads om zijn zoekadvertentie hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen wanneer de gebruiker zijn zoekopdracht hier bij aansluit. Meer specifiek zal je als adverteerder betalen aan Google per keer dat een persoon op jouw advertentie klikt. Wil je graag meer weten over hoe SEA werkt? Lees er alles over in onze blog ‘SEA: Meer bezoekers op je site met online advertenties op Google!‘.

 

4. E-mailmarketing wordt eenvoudiger door deze e-mailmarketingtool

Wil je je (doel)publiek geëngageerd houden? Dan maakt e-mailmarketing deel uit van je algemene marketingstrategie, ongeacht hoe groot of klein jouw bedrijf is. Deze vorm van marketing heeft een hogere return on investment dan andere marketingactiviteiten. Een vorm van e-mailmarketing is het uitsturen van een nieuwsbrief naar mensen die eerder aangaven interesse te hebben in jouw bedrijf.

Heb je graag een e-mailmarketingtool waarmee je eenvoudig een nieuwsbrief kan opstellen? Dankzij MailChimp kan je een nieuwsbrief opstellen die afstelbaar is voor jouw bedrijf en (doel)publiek. Deze tool houdt ook gegevens bij zoals hoeveel mensen je e-mail hebben geopend, welke inhoud werkt goed en welke niet, … enzovoort. Zo kan jij je e-mailcampagnes analyseren en blijven verbeteren.

 

5. Videomarketing

Mensen zijn van nature in hogere mate betrokken bij het zien van een video dan het lezen van een tekst. Door de hoge betrokkenheid is video een belangrijke marketingtool. Hierdoor blijft je (doel)publiek betrokken houden en heb je een grotere kans om van dit publiek leads te maken. YouTube is een goed voorbeeld van dit marketinginstrument. Je kan bijvoorbeeld een aantal instructievideo’s maken die potentiële klanten boeiende informatie bieden. Verder heb je nog tal van andere interessante video’s, denk hierbij onder andere aan testimonials, wervingsvideo’s en promotievideo’s. Naast Youtube kan je de video’s ook delen op andere kanalen zoals je eigen website, social media kanalen en e-mail.

 

6. Loyalty programma’s

Vaak is het goedkoper en kost het minder tijd om een bestaande klant opnieuw bij je te laten kopen dan een nieuwe klant. Hoe zorg je ervoor deze klanten opnieuw kopen? Bedenk een loyalty programma, waarbij je bestaande klanten kan belonen en tevreden houden. Eén van de bekendste loyalty programma’s is wellicht het puntenspaarprogramma, waarbij de koper een aantal punten spaart per aankoop. Deze punten kunnen later ingewisseld worden bij vervolgaankopen voor kortingen of gratis producten.

 

Ben je overtuigd van het gebruik van marketingtools?

Dankzij deze tools bespaar je tijd en kan je je marketingstrategie optimaliseren. Wil je graag ook wat meer informatie over andere marketingtopics? Dan kan je hier onze andere blogs terugvinden.

Geef je toch liever jouw marketing uit handen aan marketingexperten? MarketinX helpt je graag verder! Neem contact met ons op via [email protected]

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.