Meer volgers op Instagram? Volg deze 10 tips!

Meer volgers op Instagram

Meer volgers op Instagram? Volg deze 10 tips!

Hoe verzamel je meer volgers op Met meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers behoort Instagram tot één van de meest populaire sociale netwerken wereldwijd.

Ook in België is het platform enorm populair: in november 2020 telde Instagram meer dan 4 miljoen Belgische gebruikers. Dat is maar liefst 36,5% van onze totale populatie!

De kans is dan ook groot dat jouw doelgroep actief is op Instagram. En dat maakt het meteen een enorm waardevolle marketingtool.

Voor veel bedrijven is het echter niet zo gemakkelijk om veel volgers aan te trekken. Dat is jammer, want daarmee vergroot je je bereik, je merkbekendheid en je potentiële klantenbestand. In deze blog post geven we je 10 tips om meer volgers op Instagram te verzamelen!

 

Meer volgers op Instagram verzamelen? Volg deze 10 tips!

 

1. Maak een Instagram bedrijfsprofiel aan

Een Instagram bedrijfsprofiel biedt veel meer mogelijkheden dan een gewoon profiel. Zo kan je:

  • Informatie over je bedrijf toevoegen zoals openingstijden, je locatie, je telefoonnummer en een link naar je website
  • Statistieken bekijken over je volgers: wie zijn ze, wanneer zijn ze actief en wat welke interactie hebben ze met jouw berichten en verhalen?
  • Statistieken bekijken over hoe je advertenties presteren
  • Gebruik maken van Instagram Shopping

Het vervolledigen van je bedrijfsprofiel is dan ook een eerste grote stap om meer volgers te krijgen. Zorg voor een goede link naar jouw website, voeg je locatie toe en andere contactgegevens zodat je volgers je snel en eenvoudig kunnen bereiken.

Pro tip: zet een relevant zoekwoord in je Instagram naam, zodat mensen je sneller vinden wanneer ze achter dit zoekwoord zoeken. marketinX heeft bijvoorbeeld ‘marketinX I Marketingbureau’ als naam ingesteld.

2. Wees actief op Instagram

De allereerste stap om meer volgers op Instagram te krijgen is zichtbaar zijn. Dat doe je natuurlijk door te posten!

Besteed hierbij aandacht aan wanneer je volgers actief zijn. Dit kan je te weten komen door te kijken in je Instagram statistieken (zie tip 5).

Let wel op dat je geen nutteloze zaken gaat posten waar je volgers niets aan hebben. De kans dat ze jou ontvolgen wordt dan alleen maar groter. Dit brengt ons meteen bij de volgende tip: waardevolle content maken!

 

3. Maak waardevolle en aantrekkelijke content

Je mag nog zo actief zijn als je wilt, je wilt je doelgroep natuurlijk aanspreken. Aangezien Instagram een visueel medium is, is het dan ook belangrijk om gebruik te maken van mooi en kwaliteitsvol beeldmateriaal.

Gelukkig trekken de hedendaagse smartphones foto’s van zeer goede kwaliteit en bestaan er talloze fotobewerking apps om je foto’s naar een hoger niveau te brengen. Wil je toch graag investeren in een professionele shoot? Wij brengen je bedrijf maar al te graag in beeld. Via foto én video!

Het is uiteraard ook belangrijk dat je inhoud plaatst die relevant is voor je doelgroep. In plaats van content te ‘pushen’ naar je publiek’, spendeer je beter tijd aan posts die je potentiële klanten aantrekken. Dit kan je doen door:

  • Informatieve posts te delen die aantonen dat jij expert bent in je vak
  • Behind-the-scenes posts te delen: toon je werkplek, je werkproces, …
  • Leuke quotes te posten
  • Video’s te posten

Geen inspiratie? Besteed je content marketing uit aan marketinX. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

 

4. Zorg voor interactie

Wil je veel engagement op je posts krijgen, dan zal je zelf ook actief moeten zijn. Aantrekkelijke content posten is goed, maar als je niet reageert op de reacties dan zal je er niet veel volgers bij krijgen. Wees dus interactief!

Dat stopt trouwens niet alleen bij het reageren op de comments. Neem ook eens een kijkje op de profielen van je doelpubliek, volg hen, like en reageer. Zo bouw je niet alleen een groter netwerk op, maar creëer je ook een band met je potentiële klanten.

Pro tip: doe eens een quiz of vragenrondje op je story!

 

Instagram Quiz

5. Duik je statistieken in

Een Instagram bedrijfsprofiel biedt je de mogelijkheid om je statistieken te bekijken. Maak hier gebruik van! Door te kijken naar je statistieken krijg je heel wat inzichten:

  • Hoeveel bereik heeft je account?
  • Hoeveel personen hebben je profiel of website bezocht?
  • Wat zijn de best presterende berichten en verhalen?
  • Wanneer zijn je volgers het meest actief?
  • Wie zijn je volgers (populaire locaties, leeftijdscategorie, geslacht)?

Deze statistieken bieden je dus heel wat info om mee aan de slag te gaan. Zet verder in op de content die het goed doet en wees vooral actief op de accounts die met jou profiel interactie aangaan!

Instagram statistieken

 

6. Gebruik de juiste hashtags

Een heel effectieve methode om meer volgers op Instagram te krijgen is het gebruik van hashtags. Aangezien Instagram in feite een zoekmachine is, helpen hashtags je met je zichtbaarheid te vergroten.

Hoe groot het succes voor jouw bedrijf is, hangt ervan af of je de juiste hashtags gebruikt waarmee jouw doelgroep je weet te vinden.

Hoe bereik je nu best jouw ideale doelgroep? Door specifiek, relevant en beschrijvend te zijn!

Probeer je te verplaatsen in de mindset van je doelgroep en waar zij naar zouden zoeken. Ben je bijvoorbeeld een huwelijksfotograaf in de regio Antwerpen? Dan kies je best voor #huwelijksfotograaf #fotograafantwerpen #trouwinspiratie etcetera.

 

7. Tag je locatie

Een extra kans om gevonden te worden is door je locatie bij iedere post toe te voegen, ook wel ‘geotaggen‘ genoemd. Wanneer gebruikers op deze specifieke locatie zoeken, is de kans al groter dat ze jou tegenkomen en dus gaan volgen!

 

8. Tag betrokken Instagram profielen

Een ideale manier om meer volgers te verzamelen op Instagram is door andere profielen te taggen. Dit kunnen klanten zijn, partners, … zolang het maar relevante profielen zijn.

Wanneer deze profielen jouw post dan ‘reposten’, krijgen ook hun volgers jou te zien en vergroot dit dus ook de kans dat zij jou zullen volgen!

 

9. Volg voorgestelde profielen op Instagram

Wanneer je een profiel volgt krijg je een aantal voorgestelde profielen te zien. Deze profielen zijn gebruikers die Instagram voor jou selecteert op basis van de mensen die je volgt, je contactenlijst of de posts die je eerder hebt geliked.

Het volgen van deze voorgestelde gebruikers zijn dus een ideale manier om jouw doelgroep te bereiken.

 

10. Deel je Instagram profiel op andere kanalen

Het krijgen van meer volgers op Instagram vindt natuurlijk niet alleen via Instagram plaats. Deel je profiel daarom ook op je andere marketingkanalen!

Dit kan je doen door je Instagramprofiel toe te voegen aan je website, je Facebookpagina en andere sociale media. Maar ook offline kan je je Instagram profiel promoten. Denk maar aan je flyers, brochures, visitekaartjes en ander promotiemateriaal!

 

Je Instagram naar een hoger level brengen?

We helpen je hier graag verder mee! Neem snel contact met ons op, we bekijken graag de mogelijkheden.

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.