Google reviews verzamelen: hoe doe je dat?
Stel, je wilt reserveren in een restaurant waar je nog nooit eerder bent geweest. Waar kijk je naar? Naar de recensies van anderen natuurlijk! Meer dan ooit is het als ondernemer belangrijk om aandacht te schenken aan reviews over jouw bedrijf. De gegeerde gele sterretjes op Google brengen immers meer op dan je denkt! In deze blog post ontdek je waarom het verzamelen van Google reviews niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie én hoe je dit precies aanpakt.
De kracht van Google reviews
Reviews op Google zijn een krachtig middel om je klanten te overtuigen om bij jou te kopen. Dit heeft alles te maken met ‘social proof’. Dit concept uit de psychologie beschrijft dat mensen sterk beïnvloedbaar zijn door anderen, met als resultaat dat ze hen zullen nadoen. Want als zoveel anderen enthousiast zijn, dan moet het wel goed zijn, toch? Google reviews kunnen gezien worden als de digitale variant van de meest krachtige marketingtechniek die er is: mond-tot-mond reclame. Het zien van online recensies wekt dus meer vertrouwen op, omdat ze zien dat anderen een positieve ervaring hebben gehad met je bedrijf. Dit is dan ook bepalend voor de aankoopbeslissing van nieuwe klanten!
Bovendien hecht Google steeds meer belang aan waardevolle content: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (EAT principe). Reviews dragen hier natuurlijk tot bij en daarom zal je positie in Google doorgaans hoger zijn wanneer je goede reviews hebt. Dit zorgt op zijn beurt voor meer kliks en meer potentiële nieuwe klanten op je website!
Google reviews verzamelen: het stappenplan
1. Maak je Google Mijn Bedrijf profiel aan
Ben je nog niet actief op Google Mijn Bedrijf? Maak dan eerst je account aan. Vul vervolgens de gegevens van je onderneming in. Hoe meer je invult, hoe beter!
2. Genereer je review link
Kies in je Google Mijn Bedrijf dashboard op de optie ‘Reviewformulier delen’. Op dat moment genereert Google een link die je kan kopiëren en doorsturen naar jouw klanten.
3. Deel de link met je klanten
Nu is het tijd om je klanten aan het schrijven te zetten! Je kan de review link delen via social media of e-mail. Door je voormalige en huidige klanten een korte, bondige e-mail te sturen spreek je hen direct aan en vergroot je de kans dat zij effectief een recensie zullen schrijven. Wees niet bang om hen expliciet te vragen om een review voor je te schrijven. Een nee heb je, een ja kan je krijgen!
Ga interactie aan: reageer op je Google recensies
Heb je recensies verzameld? Ideaal! Vergeet zeker niet te antwoorden op de reviews. Heeft iemand een positieve recensie achtergelaten? Bedankt hen dan altijd vriendelijk en spreek hen persoonlijk aan.
Natuurlijk kan het ook wel eens voorkomen dat iemand een minder goede review achterlaat. Negeer of verwijder deze recensie niet, maar reageer vriendelijk en op een persoonlijke manier. Zo laat je de ontevreden klant en anderen zien dat je het probleem wilt oplossen!
Ook je online zichtbaarheid verhogen?
We zetten je bedrijf maar al te graag in de kijker! Neem snel contact met ons op, we bekijken graag de mogelijkheden.