De invloed van iOS 14 op Facebook advertenties
Adverteer jij wel eens op Facebook? Dan zal je rekening moeten houden met de nieuwste privacy update van Apple.
De nieuwe iOS 14 update kan namelijk een negatieve invloed hebben op jouw Facebook advertenties. Maar niet getreurd, in deze blog leggen we je uit wat de invloed van iOS 14 precies is en waar je rekening mee zal moeten houden.
Waarom heeft de iOS 14 update gevolgen voor Facebook advertenties?
Met de nieuwe update iOS 14 wil Apple garanderen dat alle apps in de App Store veilig en betrouwbaar zijn op vlak van privacy. Daarom verplicht Apple alle app ontwikkelaars om toestemming te vragen voordat gegevens verzameld en gedeeld mogen worden met derden. Vanaf dan krijgen mensen een pop-up te zien met de vraag of ze toestemming geven om hen te volgen op externe sites en apps of niet.
Aangezien het zo expliciet gevraagd zal worden, zullen veel mensen nee antwoorden. En dat maakt het voor Facebook adverteerders een stuk moeilijker om te adverteren in het Audience Network, het netwerk van externe apps die gegevens delen met Facebook.
Als je weet dat bijna alle modellen iPhones nieuwer dan de iPhone 6 geschikt zijn voor een update naar iOS 14, dan weet je ook dat het gaat om heel wat gebruikers. Adverteerders lopen dus heel wat gegevens mis wanneer mensen zich afmelden voor het bijhouden van deze gegevens via apps.
Wat zijn de gevolgen?
Doordat gegevens niet zomaar mogen worden uitgewisseld, zullen advertenties in het Audience Network minder goed gepersonaliseerd en geoptimaliseerd kunnen worden. Daarnaast kan je de resultaten minder goed doormeten. En doordat men minder doelgericht kan adverteren via het Audience Network, lopen adverteerders natuurlijk geld mis.
De iOS 14 update heeft voornamelijk impact op advertenties die geplaatst worden in het Audience Network. Gebruik je voornamelijk Facebook en Instagram als plaatsing, dan kan je dus op beide oren slapen.
Maximaal 8 conversiegebeurtenissen per domein
Helaas is de toestemming tot tracking niet het enige wat aangepast wordt. De komst van iOS 14 betekent ook dat Facebook minder conversiegebeurtenissen kan bijhouden en meten. Trackingevents zoals Page View, Add to Card en Purchase zullen beperkt worden tot 8 conversiegebeurtenissen per domein.
Beperk de schade met deze stappen
Facebook geef in haar hulpcentrum voor bedrijven enkele tips aan adverteerders om gebruikers van iOS 14 apparaten zo goed mogelijk te bereiken. We vatten ze hier samen:
- Verifieer je domein
Verifieer je websitedomein in de Bedrijfsmanager indien je dit nog niet hebt gedaan. Met domeinverificatie wordt vastgesteld welk Bedrijfsmanager-account de bevoegdheid heeft om de 8 beschikbare conversiegebeurtenissen in te stellen en de prioriteit te bepalen. Ontdek hier hoe je je domein kan verifiëren.
2. Kies de belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf
Facebook zal dit in eerste instantie automatisch instellen op basis van wat zij denken dat passende events zijn voor jouw bedrijf. Alle andere events zullen inactief worden gemaakt voor zowel optimalisatie als rapportage. In Gebeurtenisbeheer, waar je jouw pixel en events terugvindt, kan je de 8 conversiegebeurtenissen selecteren. Kijk zeker eens bij jouw eerdere campagnes welke conversie-events het beste resultaat hebben opgeleverd. Was het bijvoorbeeld ‘Add to cart’ of toch ‘Purchase’?
3. Optimaliseer advertentiesets
Advertentiesets die zijn geoptimaliseerd voor een pixelconversiegebeurtenis die niet meer beschikbaar is, worden uitgeschakeld zodra Facebook de App Tracking Transparency-structuur van Apple implementeert. Optimaliseer daarom jouw advertentiesets voor één van de 8 conversiegebeurtenissen.
Geef jouw Facebook campagnes uit handen
Hulp nodig bij jouw Facebook marketing? Wij helpen je graag verder. Neem vandaag nog contact met ons op!