Wat is SEO (Search Engine Optimization)?

Wat is SEO

Wat is SEO (Search Engine Optimization)?

SEO of Search Engine Optimization is een cruciale stap in het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Maar wat is SEO precies? Waarvoor dient het en hoe pak je het dan precies aan? In deze blog ontdek je het allemaal!

 

Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, is een verzamelnaam voor technieken die je kan inzetten om je website hoger te laten scoren in de resultaten van zoekmachines zoals Google. Kort gezegd: het beter vindbaar maken van je website.

Wanneer je als gebruiker bepaalde zoektermen ingeeft, toont Google de websites die het beste aansluiten bij je zoekintentie. Google toont deze websites dus niet op chronologische of alfabetische volgorde, maar op basis van relevantie. Over het algemeen geldt: hoe relevanter jouw website is voor een bepaalde zoekterm, hoe hoger deze zal scoren in de zoekresultaten. Wanneer je investeert in SEO werk je dus doelgericht aan de relevantie en positie van jouw website voor bepaalde zoektermen.

Google reviews marketinX

 

SEO vs. SEA

Ondanks dat het twee compleet verschillende begrippen zijn, maken veel mensen de verwarring tussen SEO en SEA. Terwijl SEO betrekking heeft op het optimaliseren van je positie in de organische (onbetaalde) zoekresultaten, gaat het bij SEA (Search Engine Advertising) om de betaalde zoekresultaten (advertenties).

SEO vs SEA

 

Waarom is SEO zo belangrijk?

Elke seconde voeren we zo’n 40.000 zoekopdrachten uit op Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag en 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar. Indrukwekkend, toch? Maar als je weet dat vrijwel niemand verder kijkt dan de eerste drie websites bij de zoekresultaten, weet je ook dat investeren in SEO een must is.

Door hoog te ranken op relevante zoekwoorden krijg je meer websitebezoekers, wat op zijn beurt weer kan leiden tot een conversie (vb. contact opnemen, iets aankopen, een brochure downloaden, …). Zichtbaar zijn in zoekmachines is dus cruciaal om nieuwe klanten aan te trekken!

 

Hoe hoger scoren? Drie pijlers van SEO

Wanneer we praten over SEO, hebben we het niet over één winnende tactiek die je kan inzetten om op positie 1 in Google te belanden. Het is een langdurige investering waar veel tijd en aandacht in kruipt. Voor een succesvolle SEO-strategie dien je dan ook altijd met drie factoren rekening te houden. Die factoren noemen we ook wel de drie pijlers van SEO.

 

1. Content

Zoekmachines hebben als doel om hun gebruikers de meest relevante informatie te tonen wanneer zij een bepaalde zoekopdracht uitvoeren. Daarom hecht Google enorm veel waarde aan de websites die daar het beste antwoord op kunnen geven. Het creëren van waardevolle en relevante content is dus essentieel: hiermee toon jij immers aan dat je de expert bent in je vak.

De content pijler heeft betrekking op de inhoud van je website, waarbij je teksten het belangrijkste SEO-aspect zijn. Je teksten moeten niet alleen relevant zijn, maar ook geschreven zijn volgens de SEO-richtlijnen.

Naast teksten geven ook afbeeldingen, video’s en PDF’s een SEO-waarde mee. Zo kan je best elke afbeelding voorzien van een relevante beschrijving (alt-tekst) zodat zoekmachines weten waar deze afbeelding over gaat.

 

2. Techniek

Je kan enorm waardevolle content op je website hebben staan, maar als je website niet goed laadt dan krijgt de bezoeker dit niet te zien. Daarom is het ook belangrijk om te kijken naar hoe jouw website technisch in elkaar steekt. Met technische SEO bedoelen we niet alleen hoe je website is gebouwd maar ook of deze een fijne gebruikerservaring biedt. Zo houdt Google onder andere rekening met:

  • Snelle laadtijd: laadt je website tussen de 2 en 3 seconden?
  • Reponsiviteit van je website op alle apparaten (mobiele telefoons, tablets, laptops, desktops).
  • Veiligheid: is je website beveiligd met een SSL-certificaat?
  • Site structuur: zit er een duidelijke hiërarchie in je website?
  • Nette URL’s

 

3. Autoriteit

De derde SEO pijler is autoriteit. De SEO autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is. Hoewel Google zijn eigen geheime algoritme heeft om te bepalen wat de autoriteit van een website is, geven tools zoals MOZ of SemRush wel een belangrijke indicatie. Enkele aspecten die de autoriteit van je website bepalen zijn:

  • De leeftijd van je website.
  • De populariteit van je website: hoeveel waardevolle websites linken naar jouw website?
  • Vertrouwen: hoe zit het met je spamscore (kenmerken die door Google afgestraft worden)? Tip: bereken hier de spamscore van je website.
  • Het aantal pagina’s op je website en de kwaliteit van deze pagina’s.

Hoe hoger jouw website scoort op al deze aspecten, hoe groter de kans om hoger te ranken in Google.

 

Ook je online zichtbaarheid verhogen?

Wil je ook graag de vindbaarheid van je website verhogen, maar kom je er niet helemaal zelf uit? Of wil je een website laten bouwen die er niet alleen mooi uitziet maar ook klanten oplevert? Neem dan contact met ons op!