Hoe je website SEO-proof maken voor de ‘Google Helpful Content-update’?
Elke dag worden er wereldwijd meer dan 250.000 websites gelanceerd, wat neerkomt op maar liefst drie per seconde! Om die wildgroei aan content overzichtelijk en makkelijk raadpleegbaar te houden, catalogiseert Google elke webpagina. Dit zorgt ervoor dat je bij een zoekopdracht enkel resultaten te zien krijgt die voor jou relevant zijn.
Deze indexatie gebeurt via een bepaald algoritme dat bestaat uit meer dan 200 factoren. Het beoordeelt je website op basis van zijn technische eigenschappen (bv. laadsnelheid), het aantal verwijzingen/links die het ontvangt van betrouwbare kanalen en de kwaliteit en leesbaarheid van de teksten op je site.
De precieze samenstelling van dit algoritme is een goed bewaard geheim dat slechts gekend is door een handjevol ingewijden. Mondjesmaat lekt er hier en daar wel wat informatie door. Voormalig topman Matt Cutts, een autoriteit op het vlak van SEO, gaf in het verleden al heel wat tips die je ranking positief kunnen beïnvloeden en ook Google deelt soms zelf informatie over grote updates die een significante impact kunnen hebben op de notering van je website in de zoekresultaten. De meest recente in dat rijtje is de ‘Google Helpful Content-update’.
Wat is de ‘Google Helpful Content’-update en wat verandert er?
De nieuwe update is actief sinds 25 augustus 2022 en zal voor heel wat deining zorgen na zijn volledige uitrol. Aanvankelijk zal het effect enkel merkbaar zijn bij Engelstalige websites, maar ook anderstalige sites wapenen zich hier best nu al tegen.
De update kadert in een breder geheel aan inspanningen om slechte, weinig waardevolle content weg te filteren uit de zoekresultaten. Het doel? Gebruikers enkel pagina’s tonen die voor hen relevant zijn en bovendien op een toegankelijke manier geschreven zijn. Deze doorlichting gebeurt trouwens site-breed. Dit wil zeggen dat individuele pagina’s met gebreken je totale website ranking kunnen laten kelderen!
Het is dus aangeraden om deze te herschrijven aan de hand van onderstaande tips of deze tijdelijk niet te laten indexeren door Google. Dit betekent echter niet dat elke website zich op een bepaalde niche moet toespitsen. John Mueller, trends-analist bij Google, gaf als voorbeeld een case over het mediabedrijf Forbes.com. Deze site noteert op de tweede positie bij de zoekopdracht ‘beste vrachtwagenbanden’, ondanks dat hun focus ligt op onderwerpen zoals ondernemerschap, technologie en investeren. “Het is de kwaliteit van de artikels die primeert”, aldus Mueller.
Google ranking versterken? Dit kan je doen!
Het belangrijkste streefdoel moet zijn om jouw bezoekers zo goed mogelijk te informeren en hun gebruikservaring te optimaliseren. Google noemt deze insteek de ‘people-first-benadering’ en wil content-creators aansporen om zoekers een duidelijk aantoonbare meerwaarde te bieden. De update is hoofdzakelijk gericht op websites die handelen over kunst en entertainment, online tutorials, shopping en tech-gerelateerde onderwerpen – omdat dit soort content vaak geschreven wordt met zoekmachines in het achterhoofd. Het effect zal uiteindelijk voelbaar zijn voor alle sites, dus is het beter om hier nu al werk van te maken. Zo hoef je achteraf de brokstukken niet te lijmen.
Een voorbeeld: Zoek je als gebruiker ‘de beste grasmaaier’ dan krijg je nu vaak artikels die grasmaaiers en het gebruik ervan van A tot Z bespreken. In de toekomst zal een kort artikel dat zich tot de essentie beperkt, voorrang krijgen. Denk dus twee keer na tijdens het schrijven van je copy en stel jezelf deze 5 vragen:
1. “Wie is het beoogde publiek van je website?”
2. “Welke informatie is nuttig voor hen?”
3. “Draagt mijn tekst op een zinvolle manier bij aan de kennis over dit onderwerp?”
4. “Geef ik een bevredigend antwoord op de vragen die een bezoeker zich stelt over het onderwerp?”
5. “Klopt alle info, bevat de tekst geen spelfouten en is alles vormelijk in orde?”
Kortom, maak geen content louter om zoekmachines te ‘pleasen’ en pas de gekende ‘SEO-best practices’ toe in de mate van het mogelijke. In deze blog staan we even stil bij de drie voornaamste SEO-pijlers. Wil je hoger scoren voor lokale zoekopdrachten? Lees dan zeker ons artikel over het Google Local Pack!
Je website optimaliseren voor de ‘Google Helpful Content’-update met deze 5 tips:
1) Prop je tekst niet vol keywords
‘Keywordstuffing‘ is een praktijk die vandaag gelukkig al een beetje achterhaald is, maar vroeger veel gebruikt werd om hoger te scoren in Google. Het houdt in dat je bepaalde trefwoorden (waarvoor je hoger wilt scoren) zo vaak herhaalt in je copy dat hij op den duur stroef leest. Het was al bekend dat je hierdoor slechter scoort in Google en dat is niet anders met de laatste update. Het is dus beter om kernbegrippen en synoniemen op een natuurlijke manier te verweven in jouw teksten!
2) Maak je tekst scanbaar
Deel de tekst op in paragrafen met bijhorende titeltjes en afbeeldingen. Zo weten lezers meteen waar de info staat die ze zoeken. Het gebruik van bullet points of genummerde lijsten – zoals hier – is trouwens ook een aanrader!
3) Zorg voor sprekend beeldmateriaal
Infographs, foto’s of video’s die je boodschap kracht bijzetten zijn een goede manier om extra backlinks naar je site te verzamelen. Beeldmateriaal mag je beschouwen als een échte asset. Naast het behapbaar maken van complexe info levert het je gegarandeerd heel wat clicks op. Bovendien is dit soort content een stuk aantrekkelijker om te delen dan een grijze lap tekst …
4) Update artikels met nieuwe info
Regelmatig nieuwe blogs publiceren en bestaande content voorzien van updates en aanvullingen wordt beloond door Google. Bloggen is dus de beste manier om consistent verkeer te lokken naar je website!
5) Meet en evalueer je resultaten
“Meten is weten”, dit gezegde staat als een paal boven water! ‘Google Analytics’ is een handig instrument om het verkeer naar je website in de gaten te houden en inzicht te krijgen in de mate van betrokkenheid van je bezoekers. Ga dus na welke onderwerpen het beste scoren bij je doelgroep en speel in op merkbare trends.
Google geeft nieuwe aanbevelingen rond goede en slechte metabeschrijvingen!
Wat zijn metabeschrijvingen nu weer?
Een metabeschrijving is een omschrijving van 155 à 160 karakters die gebruikers een korte samenvatting geeft over de info op een welbepaalde pagina. Het is een soort ‘elevator-pitch’ die jou wil overtuigen om te klikken op een bepaald zoekresultaat. Dit HTML-element heeft geen direct effect op de SEO van een pagina maar beïnvloedt wel het doorklikpercentage of de CTR.
Welke adviezen geeft Google omtrent meta-descriptions?
Hieronder vind je vier recente voorbeelden van metadescriptions die een negatieve impact zullen hebben op je ranking én vier voorbeelden van hoe het wel moet!
Slechte metabeschrijving:
1) Lijstjes met zoekwoorden, bvb: “Naaibenodigdheden, naalden, garen, naaimachines, klosjes, naaipatronen, breiwol.”
2) Het gebruiken van éénzelfde beschrijving voor elke pagina op je website.
3) Metabeschrijving die gewoon de eerste regels van het artikel bevatten i.p.v. een synopsis van de inhoud.
4) Te korte omschrijvingen, bvb: “brillen”.
Wat is een goede metabeschrijving?
1) Geef bezoekers een idee van welke artikelen je verkoopt en geef details over de openingstijden en de locatie, bvb: “Bij Naald & Draad vind je alles om kledingstukken te naaien of te verstellen. Wij zijn open van maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur, gelegen in het Waasland Shopping Center.”
2) Gebruik de introductie of kopregel van een specifieke pagina of artikel.
3) Geef een korte samenvatting van de hele pagina, bvb: “Leer elke bereidingswijze van eieren in een halfuurtje. We bespreken o.a. gekookt, gepocheerd, spiegelei, mimosa ei en eggs Benedict.”
4) Geef gedetailleerde info en zorg voor een aantrekkelijke beschrijving, bvb: “Bij brilstyliste Joke in Heusden kan je voor alles terecht inzake glazen, monturen, contactlenzen, … Zie het verschil en Joke zorgt voor de juiste bril!”
Wil je zeker zijn dat jouw website hoger scoort in zoekmachines zoals Google? Pas deze tips dan zeker toe, maar weet dat alles begint met een goed functionerende site! Heb je nood aan een website die moeiteloos verkeer aantrekt en bovendien heel wat klanten oplevert? Neem contact op met marketinX wij helpen je graag verder!