Website conversies verhogen doe je met deze tips!

Website conversies verhogen doe je met deze tips!

Wil jij meer verkopen en veel klanten aantrekken? ‘Du-uh!’ horen we je al denken. Dan is een bedrijfswebsite de onmisbare tool zowel voor kleine als grote bedrijven.

Je wil als bedrijf veel bezoekers aantrekken, zorgen dat ze lang op je website kijken en dat ze actie ondernemen. Om je website conversies te verhogen kan je rekening houden met onderstaande tips.

Zorg dat je website goed vindbaar is en snel laadt

Het is belangrijk dat je website bovenaan staat bij Google. Dit doe je eerst en vooral door relevante en populaire zoekwoorden te verwerken in je webteksten. Dit is deel van je SEO-strategie. Wanneer bezoekers de zoekwoorden intikken in de zoekbalk komen ze zo sneller bij jouw website terecht. Een tweede belangrijk aspect is linkbuilding. Verwerk bijvoorbeeld links en verwijzingen op je social media die linken naar je website. Google zet websites die veel verwijzingen krijgen namelijk meer in de kijker.

 

 

Om veel nieuwe bezoekers naar je website te lokken, moet je je website levendig houden. Maar ook de andere kanalen van je bedrijf zoals sociale media. Hoe je dit kan doen? Schrijf blogartikels, post geregeld content op Facebook en Instagram of andere kanalen zoals LinkedIn. Voor bepaalde bedrijven is het ook interessant om je realisaties, klantenervaringen of cases toe te voegen aan je website. Toon wat je kan aan je potentiële klanten en zet je eigen klanten in de kijker! Daarnaast kan ook e-mailmarketing voor een groot deel nieuwe bezoekers en conversies leiden. Verwerk in je email campagnes de juiste link naar de pagina zodat de bezoekers weinig moeite moeten doen om tot een actie over te gaan op je webpagina.

Boek je te weinig resultaten met emailmarketing en social media content? Dan kan je altijd gaan adverteren op zoekmachines of social media kanalen. Afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt, kan je bijvoorbeeld jouw website promoten op Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest,… De mogelijkheden zijn immens!

Wanneer jouw (potentiële) klant op de link naar je website klik, is het belangrijk dat je website zo snel mogelijk laadt. De laadsnelheid mag niet langer zijn dan 3 seconden aangezien anders de helft van de bezoekers afhaakt en de website verlaat zonder een actie te ondernemen. Bron: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

Een snelle en gebruiksvriendelijke website zal dus de conversies op je website verhogen.

 

Zorg voor een duidelijke lay-out, menu en aanbod

We zijn het er alvast over eens dat een technisch goede website enorm belangrijk is om je website conversies te verhogen. Maar het oog wil ook wat! Zorg er dus voor dat je lay-out duidelijk en overzichtelijk is. Werk met de juiste kleuren, visuals én structureer je website op een logische manier. Zet je in de schoenen van jouw klanten en ondervind zo zelf wat het meest gebruiksvriendelijk is.

Heb je een webshop? Geef dan jouw producten op een gestructureerde manier weer. Implementeer hiervoor een handige zoekfunctie op je website zodat bezoekers snel het juiste product vinden. Voor de bezoeker is het niet fijn dat ze pas na eindeloos veel kliks terechtkomen bij het product dat ze zochten. Zorg ervoor dat de hoofdnavigatie beperkt blijft tijdens het afrekenen zodat de bezoekers niet van gedacht veranderen en hun aankoop toch niet doorzetten. Bezoekers geven vaak op als het te lang duurt voordat ze hun bestelling effectief volledig kunnen afronden. Dat willen we natuurlijk ten alle tijden vermijden!

Plaats op je website ook voldoende info over de verzendkosten en koppel daar bijvoorbeeld een actie of garantie aan dat deze wegvalt bij een bepaald bedrag. Anderzijds bied je best verschillende betaal- en bezorgmogelijkheden aan. Daardoor zal je meer mensen een bestelling laten plaatsen.  Als laatste vermeld je een duidelijk retourbeleid op de website. Bezoekers gaan sneller je producten bestellen als je een goed retourbeleid hebt.

 

Maak een goede mobiele versie van je website

De laatste jaren surfen meer en meer mensen op het internet via hun smartphone of tablet en steeds minder via hun laptop. Dit komt omdat iedereen veel vaker bezig is met zijn smartphone en dan is het makkelijker om te surfen via het toestel dat je in je hand hebt.

Daarom is het belangrijk dat je website mobielvriendelijk gemaakt is. Zorg voor mobielvriendelijke menu’s en een aangepast lettertype. Maar ook de afbeeldingen en andere visuals blijven zeer belangrijk in de mobiele versie.

Je kan als bedrijf ook zorgen voor gebruiksvriendelijke knoppen en snellere contactmogelijkheden zodat de bezoekers gebruik kunnen maken van een klikbaar telefoonnummer of e-mailadres.

Website conversies verhogen door gebruik van call-to-actions

Je websitebezoekers moet je altijd een beetje sturen zodat ze niet verdwalen op je website. Je moet ze als het ware gidsen doorheen je website om ervoor te zorgen dat ze de juiste acties ondernemen. Dit kan je best doen door call-to-actions te gebruiken op je webpagina’s. Dit wil zeggen dat je bepaalde zinnen of knoppen gaat gebruiken om je bezoekers te leiden naar de juiste pagina of actie op je website. Een voorbeeld hiervan is: Bestel nu en ontvang 20% korting, 1+1 gratis, meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 5 euro korting, maak een account aan en geniet van een gratis verzending,…

Om je bezoekers de juiste actie te laten uitvoeren, moet je eerst goed nadenken wat je verwacht van hen. Niet elke call-to-action past op elke webpagina. Zo mag er maar één call-to-action tegelijk in beeld anders is dit verwarrend voor de bezoekers. Maak ze bondig, duidelijk, opvallend én zorg ervoor dat je linkt naar de juiste pagina.

Mensen worden liefst gestuurd naar de juiste pagina’s, als ze zelf moeten zoeken haken de meeste af. Dus call-to-actions zijn dus een zeer belangrijk aspect om je website conversies te verhogen.

 

Zorg voor een goede contactpagina

Website conversies verhogen kan ook met een goed werkende contactpagina. Zet hierin alle nodige info. Vermeld het adres, telefoonnummer en e-mailadres van je bedrijf zodat ze je snel kunnen contacteren. Een contactformulier maakt het voor je klant eenvoudiger om je te benaderen. Hierdoor is de kans kleiner dat ze weggaan van je website. Maak het contactformulier eenvoudig door enkel hun naam, e-mail en telefoonnummer te vragen. Bezoekers laten namelijk niet graag veel persoonlijke gegevens achter.

Gebruik Google Analytics om alles op te volgen

Heb je alle bovenstaande tips toegepast? Dan wil je nu wellicht weten of je website conversies effectief verhogen! Dit kan je allemaal opvolgen via Google Analytics. Het geeft je een goed overzicht van alle aankopen en kliks van alle bezoekers. Daarnaast kan je ook zien hoe vaak er op een bepaalde link of pagina geklikt is door iemand en hoe ze op de website terecht zijn gekomen. Een zeer handige tool dus!

De ultieme tip om je website conversies te verhogen?

Dit is natuurlijk professionele hulp inschakelen! Benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem dan zeker contact met ons op via het contactformulier.

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.