SEA: Meer bezoekers op je site met online advertenties op Google!

SEA: Meer bezoekers op je site met online advertenties op Google!

Wat is SEA?

SEA is een acroniem dat staat voor ‘search engine advertising’ of, vrij vertaald, ‘zoekmachine-adverteren’. Bij deze vorm van digitale marketing koop je via een online veilingsysteem advertentieruimte waarop je een website, dienst of product kan aanprijzen. Wanneer je boodschap voldoende aansluit bij de zoekopdracht, verschijnt ze bovenaan de zoekresultaten.

Waarom is SEA nuttig?

    • Je advertenties worden enkel getoond aan mensen die bewust zoeken naar een bepaald trefwoord. Dit geeft je de garantie dat de bereikte doelgroep al in grote mate interesse heeft in je aanbieding. Wat deze vorm van adverteren bijzonder doeltreffend maakt.
    • De resultaten zijn goed meetbaar. Vaststellen hoeveel budget nodig is om één websitebezoek of één verkoop of prospect (een conversie) te behalen is nagenoeg perfect mogelijk.
    • In tegenstelling tot de ruwe schatting die je krijgt bij gedrukte reclame of televisiespots is het bereik veel exacter te bepalen. Je betaalt immers enkel als een persoon daadwerkelijk klikt op je advertentie. Dit systeem wordt uitgedrukt met kost per klik, afgekort CPC.

Wat is Google Ads?

Met ‘zoekmachine-adverteren’ verwijst men doorgaans naar Google Ads (het vroegere Google Adwords) omdat Google, met een aandeel van 92,38% van het totale zoekverkeer in maart ’22, de meest geraadpleegde zoekrobot is. Daarnaast speelt enkel Bing, de zoekmachine van Microsoft, nog enige rol van betekenis omdat deze nog steeds als standaard staat ingesteld in heel wat kantooromgevingen.

SEA Meest gebruikte zoekmachines in maart 2022

Google Ads is een online advertentieprogramma waarmee je, met behulp van zoekcampagnes, jouw onderneming in de kijker zet. Bij iedere zoekopdracht vindt er een veiling plaats die bepaalt welke advertenties de beste posities krijgen. Dit systeem werkt volgens een handvol parameters.

  • De hoogste bieder: wat is het maximumbedrag dat je wenst te betalen voor een klik naar je website? Doorgaans betaal je wel minder voor een klik dan deze uiterse limiet.
  • De kwaliteit van je advertentie en de landingspagina waarnaar wordt verwezen.
  • Het niveau van concurrentie voor een specifiek zoekwoord.
  • De aard van de zoekopdracht: het tijdstip, de locatie, het apparaat, de intentie van de gebruiker (met de toevoeging van termen als ‘kopen’ of ‘bestellen’ laat iemand duidelijk weten al dichter bij een aankoop te staan dan iemand die producten vergelijkt).

Naast gewone tekstadvertenties biedt Google Ads je ook nog volgende interessante mogelijkheden:

  • Display-campagnes: Wil je de merkbekendheid van je onderneming vergroten? Kies dan voor display-advertenties. Je banners verschijnen dan op websites & apps van partners die aangesloten zijn bij het Google Display-netwerk. Hoewel het conversiepercentage lager is bij dit type van adverteren, vallen ze meer op dan standaard tekstadvertenties en zijn de targetingmogelijkheden vrij uitgebreid.

Displayadvertentie voorbeeld

  • Videocampagnes: met een geslaagde reclamespot vertel je in een korte tijd een overtuigend verhaal op een visueel aantrekkelijke manier. Dit type campagne laat toe om voor, tijdens of na de vertoning van een Youtube-filmpje een video-advertentie te tonen. Het is zelfs mogelijk om aan storytelling te doen via videoreeksen. Zo krijgt iemand die jouw eerste advertentie bekeek maar geen aankoop deed op je site de volgende keer een andere filmpje te zien. Op die manier kan je de twijfelaars toch nog een extra duwtje in de rug geven.

SEA YouTube Advertentie Video

  • Google Shopping Ads: Heb je een webshop? Dan is deze vorm van adverteren echt iets voor jou! Zocht een persoon bijvoorbeeld een paar nieuwe sportschoenen dan krijgt die bovenaan meteen een aantal aanbiedingen te zien van verschillende retailers. Bladeren tussen verschillende producten, prijzen vergelijken en een bestelling plaatsen, het gebeurt allemaal in een paar minuten.

SEA Google Shopping Ads voorbeeld

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

In onze eerdere blog: ‘Wat is SEO’ bespraken we al uitvoerig alles over zoekmachine-optimalisatie. We leggen nog even kort het verschil tussen beiden uit: bij SEO draait alles om het bekomen van een betere positie in de natuurlijke of organische zoekresultaten van een zoekmachine. Het SEO-luik van je website optimaliseren, heeft een effect op lange termijn maar is wel erg arbeidsintenstief en vergt een continue inspanning. De verbeteringen van on-page (content, websiteopbouw, snelheid, mobielvriendelijkheid, … ) -en off-page factoren (verwijzingen ontvangen van andere sites, linkbuilding via blogs en andere vormen van contentmarketing, etc.) merk je bovendien pas na enkele maanden.

SEA zorgt voor resultaat op korte termijn. Na het instellen van een campagne is het effect bijna onmiddellijk zichtbaar. Loopt de campagne af dan verschijnt jouw website niet langer op de prominente posities bovenaan. Beide takken van optimalisatie zijn dus belangrijk om meer verkeer naar je website te trekken vanuit zoekmachines.

Hoe kan marketinX jou helpen?

Aangezien SEO en SEA twee zijden zijn van dezelfde munt, nemen we dikwijls eerst de website onder handen. Het heeft immers geen zin om advertenties te lanceren die bezoekers leiden naar pagina’s waarop ze niks kunnen of die frustraties oproepen door hun onoverzichtelijke design, lange laadtijd of beperkte functionaliteit op een mobiel toestel.

Beschik je daarentegen wel over een goed werkende website met duidelijke landingspagina’s? Ideaal, we helpen jou bij het instellen van campagnes die zich op korte tijd vertalen in stijgende websitebezoeken, meer leads en vooral omzetstijgingen. We stellen voor jou een Googe Ads account op en lanceren verschillende campagnes met winnende copy die aanzetten tot actie.

Wat is SEA_Voorbeeld_AdvertentieWat is SEA? Voorbeeld Google Ads Zoekcampagne Tekstadvertentie

 

 

 

We zoeken naar een goede biedstrategie op maat van jouw budget en zorgen ervoor dat je advertentie enkel vertoond wordt aan je doelgroepen in regio’s die voor jou interessant zijn. Een zorgvuldige zoekwoordenanalyse geeft ons inzichten in welke trefwoorden er daadwerkelijk over een zeker zoekvolume beschikken en haalbaar zijn t.o.v. de concurrentie.
Uiteraard zorgen we ervoor dat gebruikers die interesse tonen in je website extra geprikkeld worden om uiteindelijk tot een aankoop of conversie over te gaan.

We analyseren de campagnes voortdurend en rapporteren na enkele maanden het resultaat. Welke zaken lopen goed? Hoe kan het nog beter? We zoeken naar oplossingen en verfijnen het proces waar nodig. marketinX staat daarbij garant voor eerlijk en transparant advies. Bij ons zal je nooit het gevoel hebben de eindcontrole uit handen te geven of gebonden te zijn aan een langdurig contract. Wil je adverteren of wens je meer informatie over onze werkwijze? Neem dan zeker contact op met marketinX!

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.