Logo laten ontwerpen? Denk eerst aan een goede branding!
Wil jij een logo laten ontwerpen? Weet dan dat een logo niet enkel zorgt voor een goede branding, maar dat het veel meer inhoud! Merkontwikkeling is voor je bedrijf zeer belangrijk. Jij moet zorgen dat iedereen jouw product leert kennen. Branding omvat niet alleen de naam, logo, slogan en het merk. Ook de huisstijl en de kleuren vallen hieronder. Zorg dat alles met elkaar verbonden is en één geheel vormt, zo creëer je meer merkherkenning. Maar hoe doe je dit en wat is er zo belangrijk aan branding? Lees verder en kom het te weten!
Waarom is branding belangrijk?
- Herkenning: Een goede branding zorgt voor herkenning bij je klanten, maar creëert ook merkbekendheid. Wanneer de klanten je branding zien zullen ze meteen aan je product denken en weten waar het bedrijf voor staat. Het is ook belangrijk om consistent te blijven, dit zal zorgen dat klanten zich op hun gemak voelen bij je bedrijf en een vertrouwd gevoel krijgen waardoor ze steeds zullen terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola. 94% van de wereldbevolking herkent het Coca Cola logo alsook de felle rode kleur met witte tekst. Als je ergens een rood blikje ziet dan denkt iedereen meteen aan Coca Cola. Dat is de kracht van een goede branding.
- Verwachting: Een nieuw merk zal ervoor zorgen dat de klanten een bepaalde verwachting krijgen. Met een goede branding zullen consumenten zien wat ze van jouw onderneming en merk kunnen verwachten.
- Onderscheiding: Elk bedrijf kan best een originele en duidelijke branding hebben. Hierdoor ben je uniek tegenover andere bedrijven en merken waardoor je opvalt en je kan onderscheiden van de concurrentie.
- Motivatie bij je medewerkers: Een duidelijke merkontwikkeling helpt ook jouw medewerkers. Zo weten ze duidelijk waar je onderneming voor staat, wat er verwacht wordt, hoe ze moeten handelen en welke boodschap ze kunnen overbrengen naar de klanten.
Waarom alleen een logo ontwerpen geen slim idee is.
In deze maatschappij is het belangrijk om er met je bedrijf uit te springen. De markt is zo groot waardoor je niet automatisch zal opvallen. Hoe word je nu zichtbaar in deze verzadigde markt en hoe kan je een goed logo en slogan laten ontwerpen? Denk eerst en vooral aan welk verhaal je wil overbrengen naar anderen. Je bedrijf heeft een visie en missie en dit kan je weerspiegelen in je logo en slogan. Met enkel een logo ga je natuurlijk nog niet meteen op de markt.
De juiste kleuren kiezen voor je bedrijf is ook erg belangrijk. Hierdoor straal je namelijk een bepaald gevoel uit naar je klanten. Het is dus van belang dat je jouw kleurenpalet doortrekt naar de volledige huisstijl, digitale content, drukwerk, website en dus niet enkel gebruikt in je logo. Het zal jouw merkherkenning gegarandeerd verhogen.
Als laatste is de typografie ook zeer belangrijk. Jij gaat met je bedrijf zorgen dat je volledig opvalt met jouw identiteit door een eigen typografie te kiezen die past bij je logo en de kleuren.
Natuurlijk kan je de branding niet blijven behouden voor altijd. Branding heeft namelijk een houdbaarheidsdatum. Om je merk opvallend in de markt te houden, kan je best af en toe je logo nieuw leven inblazen. Rebranding zal je merk opnieuw in kijker zetten en zorgen voor nieuwe klanten. Toch zal je de oude klanten trouw blijven aangezien je nog steeds dezelfde producten of diensten blijft aanbieden aan dezelfde kwaliteit.
Wat kan je verwachten bij ons?
Wij als marketinX gaan met jou samenzitten om je wensen te bespreken. Hierna gaan we voor jou aan de slag en geven we het logo vorm tot jij helemaal tevreden bent. Daarna bezorgen we je ook het volledige huisstijlhandboek. Hierin kan je het logo, het juiste kleurenpalet en de typografie terugvinden.
Wil jij jouw bedrijf volledig (re)branden? Dan zijn wij graag jouw partner! Neem een kijkje bij onze cases voor enkele referenties. Krijg je zin om met ons samen te werken? Contacteer ons!