Hoe kom ik bovenaan in Google bij lokale zoekopdrachten?
Waarom is het Google Local Pack zo belangrijk voor je online zichtbaarheid?
Voor ondernemers en KMO’s die vooral actief zijn in hun eigen streek is het van groot belang om voor hun doelpubliek vlot vindbaar te zijn. Dat is zeker het geval als je weet dat iets minder dan de helft van alle zoekopdrachten gericht is op het vinden van een lokaal aangeboden product of dienst.
In 80% van de gevallen brengt iemand binnen de 24u een bezoek aan van de behaalde resultaten en 1/3 van hen gaat over tot een aankoop. Deze cijfers tonen aan hoe cruciaal het is om te verschijnen bij dit soort zoekopdrachten.
Je zocht gegarandeerd ooit al naar een café of restaurant in combinatie met een specfieke plaatsnaam of “in de buurt”. In negen op de tien gevallen kreeg je onder de advertenties een lijst te zien met drie relevante suggesties, doorgaans voorzien van klantenbeoordelingen met sterren.
Deze lijst, het zogeheten ‘Google Local Pack‘, toont een selectie van bedrijven of zaken die de zoekmachine op dat moment het meest aangewezen vindt voor jou. Bijna de helft van het aantal klikken bij een lokale zoekopdracht gaat naar één van de drie namen in het Local Pack. Het bovenste resultaat krijgt zelfs ¼ van alle clicks. Dat is best indrukwekkend!
In tegenstelling tot de gesponsorde resultaten kan je in deze lijst kosteloos verschijnen. Je vraagt jezelf nu waarschijnlijk af aan welke voorwaarden je dient te voldoen om met je bedrijf bovenaan te verschijnen in Google bij lokale zoekopdrachten.
Wie wordt er vertoond in het Google Local Pack?
Google hanteert drie criteria om te bepalen of jouw bedrijfsprofiel wordt weergegeven in het Local Pack:
Relevantie: hoe goed sluit je onderneming aan bij een zoekopdracht? Dit hangt grotendeels af van de beschikbare bedrijfsinformatie en waar een gebruiker naar op zoek is.
Nabijheid: hoe ver is het adres van je onderneming verwijderd van de locatie in de zoekopdracht? Wanneer Google deze info niet vindt zal hij een schatting maken via de automatische locatiebepaling van het IP-adres, tenminste indien deze optie ingeschakeld is bij de gebruiker.
Prominentie: Hoe bekend is je bedrijf t.o.v. de concurrentie? Dit wordt grotendeels bepaald door de autoriteitsscore van je website. Deze komt tot stand door een combinatie van een hele resem SEO-factoren.
Een zorgvuldig ingevulde Google Mijn Bedrijf-pagina helpt de zoekmachine al een heel eind verder bij het beoordelen van deze criteria. Als je die nog niet hebt aangemaakt, zoek dan eerst even naar jouw bedrijfsnaam via Google. Meestal krijg je dan wel een resultaat te zien waarbij je onderaan de mogelijkheid hebt om te klikken op de link: ‘Ben je de eigenaar van dit bedrijf?’ of ‘Dit bedrijf claimen’.
Levert de zoekopdracht niets op dan kan je via deze link alsnog een eigen bedrijfsprofiel aanmaken.
- Bovenaan klik je op de knop nu beheren.
- Vervolgens geef je de naam in van jouw bedrijf en klik je op volgende.
- In de volgende stap geef je aan tot welke sector jouw bedrijf behoort.
- Daarna krijg je de keuze om al dan niet een fysieke locatie te koppelen aan jouw profiel. Deze zal uiteindelijk getoond worden in de zoekresultaten met een Google Maps landkaart. Indien je niet beschikt over een winkel- of kantoorruimte of je wil je adresgegevens niet publiek maken, kan je wel aangeven in welke specifieke regio of gemeente jouw onderneming actief is.
- Bij de volgende stap geef je het telefoonnummer in. Beschik je over een eigen website dan kan je daaronder ook de URL toevoegen.
- Hierna moet je een postadres ingeven en om te voorkomen dat andere personen onrechtmatig je gegevens kunnen claimen dien je alles wel nog te verifiëren met een code die je later ontvangt per post. Sommige bedrijven kunnen zich ook telefonisch of via mail laten verifiëren.
- Wanneer je op volgende klikt krijg je de optie om openingstijden toe te voegen aan jouw profiel.
- Tenslotte kan je nog een korte beschrijving geven van je onderneming en haar activiteiten en ook enkele foto’s toevoegen.
- Als je nu op Doorgaan klikt krijg je toegang tot de bedrijfsprofielmanager. Op dit platform kan je gegevens aanpassen, reageren op reviews van klanten, producten toevoegen en nog veel meer.
Volg deze handige tips en vergroot je kans om tot de top 3 zoekresultaten te behoren bij lokale zoekopdrachten.
Hoe kan je nu tot dat selecte clubje gaan behoren dat bovenaan noteert in het Google Local Pack? Wij geven je graag enkele tips mee:
- Vul jouw profiel zo volledig mogelijk in en zorg dat alle gegevens zeker kloppen!
- Geef een persoonlijke touch aan de beschrijving van je bedrijf. Probeer klanten te overtuigen van je service met een wervende tekst. Wees zorgvuldig in je woordkeuze. Denk na over hoe klanten jouw diensten of producten zoeken en implementeer deze termen in je tekst.
- Een eerste indruk is belangrijk! Zorg ervoor dat je kwalitatief beeldmateriaal toevoegt aan je profiel. Een pakkend beeld of video zegt vaak meer dan duizend woorden. Meer dan 1/3 van de mensen klikt sneller door op een bedrijfspagina met een aantrekkelijke visual.
- Hou je online reviews in de gaten en spoor tevreden klanten aan om een leuke boodschap achter te laten. Positieve reviews zijn doorslaggevend bij het bepalen van je ranking in de Local Pack en verhogen het gevoel van betrouwbaarheid bij toekomstige klanten.
- Communiceer met je publiek via ‘Maak een post’. Schrijf korte nieuwsberichten, kondig aanbiedingen en acties aan of laat klanten tijdig weten of je bedrijf onderhevig is aan nieuwe COVID-maatregelen. Voeg een knop toe aan je bericht en laat mensen meteen actie ondernemen.
- Deel je assortiment of leidt geïnteresseerden meteen naar je webshop via de sectie ‘producten’. Voeg gewoon een naam, foto, product- en prijscategorie en een korte beschrijving toe en je bent klaar!
- Laat je opnemen in online bedrijfsgidsen en databases zoals De Gouden Gids en Bedrijfsgids.be
om je vindbaarheid te vergroten. Afhankelijk van de sector die je bedrijf bedient kan je op zoek gaan naar geschikte data platformen zoals Yelp, Openingsurengids.be, Handelsgids.be, Tripadvisor, 1207.be etc. - Wees consistent. Heeft je onderneming een Facebook-pagina? Zorg dan dat de omschrijving ervan en de vermelde openingstijden overeenkomen met die op je ‘Google Mijn Bedrijfpagina’.
- Kan een klant terecht in meerdere fysieke vestigingen? Maak dan een aparte webpagina aan voor elk van deze locaties. Vermeld zeker alle plaatsen of serviceregio’s waarin je actief bent. Zo weet Google of het nuttig is om jouw bedrijf te tonen.
- Laat structured data implementeren door je webdeveloper. Toegegeven, dit klinkt misschien als Chinees maar het betekent simpelweg dat je een extra informatielaag toevoegd aan de teksten op je site. Deze maakt het makkelijker voor zoekmachines om gegevens op jouw site te analyseren. Via deze handige tool kan je nagaan of jouw site beschikt over deze verrijkte data.
Uiteraard hangt de vindbaarheid ook nauw samen met de kwaliteit en het gebruikscomfort van je website. Het ontwerp of de optimalisatie van je site is uiteraard een kolfje naar onze hand!
Benieuwd hoe wij je kunnen helpen om je onderneming een online boost te geven in de zoekresultaten? Neem dan zeker contact met ons op via dit invulformulier