Onze 6 online marketing trends voor 2022

Online Marketingtrends van 2022

Onze 6 online marketing trends voor 2022

De eindmeet van dit jaar is inmiddels in zicht! Het uitgelezen moment om vooruit te blikken naar de 6 belangrijkste online marketingtrends. Waar mogen we ons in 2022 aan verwachten?

COVID-19 haalde ons dagelijks leven volledig overhoop maar ook het digitale landschap werd grondig hertekend. Denk maar aan de noodgedwongen omschakeling naar telewerken, de aanhoudende stijging van abonnementen op videostreamingplatformen en de sterke terugloop van de advertentiebudgetten die zich ook dit jaar hebben doorgezet.

Naast deze grote ontwikkelingen vonden er ook heel wat verschuivingen plaats qua digitale marketing. Deze gaan dit én volgend jaar mee vormgeven. Benieuwd welke trends 2022 zullen domineren? Lees dan snel verder!

 

1. Optimaliseer je website met microcopy

 

Microcopy_Promotion_Webshop

 

Allereerst, wat is microcopy? Microcopy is een zinsnede of een kort stukje tekst dat drempelverlagend werkt en het gebruiksgemak van een website kan bevorderen. Deze beknopte aanwijzingen gidsen jouw bezoekers in de juiste richting. Dikwijls geven ze hen nog een extra duwtje in de rug richting een conversie.

Wanneer je microcopy schrijft, denk je best in functie van de klant. Stel jezelf de vraag welke twijfels een aankoop op een webshop kunnen beletten. Is het duidelijk waarin het aanbod of de service zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie? Heeft de klant in een oogopslag meteen een goed overzicht van de nodige informatie?

Door microcopy toe te voegen op landings-en productdetailpagina’s kan je klant makkelijker navigeren op je website. Daarnaast neem je onzekerheid weg en kunnen ze een positieve invloed hebben op je conversieratio’s. Alleen maar voordelen!

 

2. Authentieke marketing wordt de norm

Door de sluiting van fysieke verkooppunten groeide het aantal webwinkels in ons land naar bijna 50.000. Volgens Comeos kocht meer dan de helft van de Belgen zijn kleding dit jaar nu voornamelijk online. De aankoopcijfers voor elektronica evolueren stilaan in dezelfde richting.  Deze groei wordt ook weerspiegeld in de toename van online advertenties en de verhoogde betrokkenheid. De gemiddelde Vlaming spendeerde dit jaar dagelijks een recordtijd van 1u45 op sociale media, was doorgaans actief op ±7 platformen en klikte maandelijks een 18-tal Facebook-advertenties aan.

Een ander belangrijk gegeven is het vertrouwen van de consument dat volgens de maandelijkse enquête van de Nationale Bank in de maand december verder daalde tot het niveau van voor het uitbreken van de pandemie. Een sterke klantenbinding is dus cruciaal om de koopbereidheid aan te wakkeren.

Daarom raden we je aan om je communicatie te voorzien van een ‘human touch’ en je merk te personificeren. Onderscheid jezelf met authentieke content en een unieke boodschap. Zo hou je de aandacht vast en voorkom je dat mensen te kampen krijgen met ‘ad fatigue’ ofwel advertentiemoeheid.

Een strategie om op deze manier meer betrokkenheid te creëren bij je doelpubliek is influencermarketing. “Ja, daar zijn die influencers weer!” Bloggers en influencers, wiens persoonlijkheid een goede match vormt met jouw merk, kunnen jouw boodschap op een solide manier in de markt zetten. Vooral jongeren laten zich bij hun aankopen door hen inspireren. De Social Media en Influencer Barometer, een enquête bij adolescenten van 16 tot 24 jaar kwam tot de vaststelling dat bijna 1/3 van de ondervraagden al iets kochten nadat een influencer het artikel aanbeval en meer dan de helft van hen volgt een merk op sociale media dat op die manier werd gepromoot. De geloofwaardigheid van de persoon hangt voor de jeugd grotendeels af van hoe origineel en boeiend ze de content vinden.

In 2022 worden ‘storytelling’ in de vorm van het delen van productervaringen, reviews en langetermijnsamenwerking met influencers als vaste ambassadeurs van een merk nog belangrijker.

 

Maar ook voor B2B-georiënteerde markten worden influencers belangrijker …

 

De pandemie veroorzaakte ook op de business-to-business-markten een heuse shift.

Research van het adviesbureau Gartner geeft aan dat meer dan 80% van het beslissingsproces gebeurt voor er contact plaatsvindt met een aanbieder. Bijna de helft van de B2B-aankopen verloopt tegenwoordig digitaal zonder tussenkomst van een vertegenwoordiger.

Bij een survey uitgevoerd door Demand Gen gaf 90% van de bevraagden aan zelfs nooit te reageren op een telefonisch verkoopgesprek.

In meer dan 70% van de gevallen zijn er millenials (geboren tussen 1981 and 1996) betrokken bij de besluitvorming of het opstellen van een shortlist met aanbieders voor B2B-aankopen. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door Merit en gepubliceerd in het vakblad Harvard Business Review. Meer dan 30% van de geënquêteerden duidt zich aan als de eindverantwoordelijk in dit proces. Een meer recente studie van Demand Gen Report stelt dat dit aantal gestegen is met 10%. In de technologiesector vertegenwoordigen millenials zelfs de grootste groep van aankopers.

Als je weet dat 80% van deze groep zich bij het nemen van een dergelijke beslissing laat beïnvloeden door hetgeen ze vernemen op sociale media en daarbij user reviews veruit als de meeste waardevolle informatie beschouwen, kan je stellen dat het gebruik van B2B-influencers een groot potentieel heeft. De uitdaging ligt dus vooral in het aanbieden van relevante en kwalitatieve content. Het platform bij uitstek is hier ongetwijfeld LinkedIn. Hun bereik werd in november van dit jaar geschat op circa 4,3 miljoen Belgen, hoewel het eigenlijke aantal actieve profielen grosso modo 1,6 miljoen bedraagt.

 

3. Livestreaming

Livestreaming, instagram video, influencers

 

Instagram deed het dit jaar erg sterk bij ons met een bereik van naar schatting 4,5 miljoen gebruikers. We keken massaal korte reels, de zoekfunctie werd meer visueel en IGTV en Feed videos werden samengevoegd tot Instagram Video, waarop langere filmpjes werden gedeeld. De drang naar spontane, authentieke content verklaart waarschijnlijk ook deels het succes van live-events. Er is een rechtstreeks contact met het publiek. Alles gebeurt in real-time dus er is geen tijd voor esthetische kunstgrepen.

Heel wat grote merken spelen gretig in op deze marketingtrend. Zo nodigde het modehuis Chanel haar volgers uit voor een live-stream concert van zangeres Angèle op Instagram Stories onder de hashtag #LiveWithChanel en het Amerikaans Chewy, een keten gespecialiseerd in dierenvoeding organiseert Q&A-sessies waarin kijkers vragen kunnen stellen aan dierenartsen.

Ook kleinere bedrijfjes wisten ons te charmeren met live-content. Zo kon het snoepwinkeltje Sticky’s een nakend faillissement afwenden dankzij een TikTok- duet van rapper Snoop Dogg dat hen meer dan 4.3 miljoen volgers en een opbrengst van meer dan 7 cijfers opleverde. Het bijzondere aan livestreaming is dat het inspeelt op ons FOMO-gevoel (‘Fear Of Missing Out’). Je wil je nieuwsgierig bevredigen, je verbonden voelen en achteraf kunnen meepraten. Unieke content is key. Een blik achter de schermen, exclusieve aankondiging, tutorial of een recept,… Kortom een reason-to-follow in je live-uitzendingen onderscheidt jouw video’s van de rest.

 

4. Content recupereren is niet langer taboe

Er kruipt heel wat tijd in het creëren van originele content. Het recupereren en herverpakken ervan zodat je deze kan inzetten over meerdere kanalen, is een budget- en kostenbesparende oplossing. Onthou hierbij wel dat alles geoptimaliseerd moet worden voor de doelgroep van elk kanaal, terwijl de boodschap eigenlijk dezelfde blijft. Een multi-channel approach is een marketingtrend die je nu al dikwijls toegepast ziet door nieuwsmerken. Lange artikels op de website en een korte post op Twitter die linkt naar het artikel, een collage op Instagram of zelfs een korte TikTok die de belangrijkste feiten samenvat. Op die manier bereiken ze ook jongeren en niet enkel hun trouwe lezers.

 

5. 2022 wordt het doorbraakjaar voor social shopping

In navolging van het Chinese WeChat hebben heel wat sociale media shoppingfuncties geïntegreerd in hun platform. Hiermee kan je gepromote producten in een post of video meteen in een virtueel winkelmandje slepen, zonder dat je daarbij het platform hoeft te verlaten. Naast het alombekende Facebook Marketplace kan je terecht op Instagram, Pinterest en Tik Tok via de tool Shopify. Maar ook Whatsapp werkt naar verluid aan een gelijkaardig alternatief. Grote retailspelers zoals It’Sugar en Amazon verkennen volop de mogelijkheden van social commerce. Die laatste plaatst bijvoorbeeld een speciale vermelding bij producten die te zien zijn op Tik Tok.

Daarnaast zal ook live winkelen aan belang winnen. Influencers combineren entertainment steeds meer met exclusieve aanbiedingen en creëren zo bij hun volgers een gevoel van urgentie. De mogelijkheid om rechtstreeks te interageren en de speciale band die ze met hun followers hebben, zorgt voor een verhoogde kans op conversies. In de Verenigde Staten is deze marketingtrend al goed ingeburgerd en de cijfers liegen er niet om. 70% van de Instagram-gebruikers die regelmatig een livestream bekijken, zijn geneigd om een product aan te schaffen dat gepromoot wordt door een influencer. Dit bewijst dat deze vorm van user-generated content tegenwoordig beschouwd kan worden als één van de meest overtuigende social proof strategieën.

 

6. Facebook Messenger is de nieuwe klantendienst

Facebook Messenger, Chatfunctie, Chatbot

 

Het doolhof aan keuzemenu’s en de ellenlange wachtmuziekjes zijn volledig passé. Facebook Messenger wordt steeds meer gebruikt om een klantendienst te bereiken met vragen over levertijden, abonnementsvoorwaarden en openingsuren.

Chatbots hebben definitief ingang gevonden in de dienstverlening. Zo ontwikkelde het Mechelse Arinti dit jaar YANA, een toepassing die jongeren een veilig gevoel moet geven bij het uitgaan. De onderzoeksgroep CliPS bouwde dit jaar een VaccinChat die dankzij artificiële intelligentie passende antwoorden kan geven aan bezoekers.

Ook bij bedrijven en consumenten zijn ze erg in trek. Ze verlichten deels de taken van de klantenservice door eenvoudige informatie direct aan te bieden. Billy, de chatbot van Bol.com, ontvangt al 45% van al het klantencontact en handelt 70% van die gesprekken succesvol af. Tijdens de Black-Friday-actie in 2019 verzorgde hij het equivalent van maar liefst 225 gesprekken, gevoerd door voltijdse medewerkers. Juniper Research voorspelt dat tegen 2024 chatbots goed zullen zijn voor het behandelen van retail-aankopen ter waarde van 142 miljard dollar.

De kunstmatige intelligentie van chatbots zal de komende jaren nog sterk verbeteren. Dat is ook nodig… Want hoewel ze makkelijke vragen snel kunnen beantwoorden, vinden mensen het gebrek aan persoonlijk contact voorlopig nog een groot nadeel. Uit een Nederlandse onderzoek bleek zelfs dat heel wat mensen liever langer aan de lijn blijven om toch maar met een medewerker te kunnen praten.

Daarom is het aanbieden van een gepersonaliseerde service via Facebook Messenger één van onze favoriete marketingtrends van 2022. Het kanaal is makkelijk, toegankelijk en voelt vertrouwd aan. Naast een beschrijving van het probleem kan de klant ook foto’s of video’s doorsturen wat een snelle wisselwerking bevordert. Stel dus zeker iemand aan die de berichten in Messenger regelmatig nakijkt. Bij afwezigheid kan je een automatisch antwoord instellen zodat de klant weet tussen welke tijdstippen je effectief bereikbaar bent.

Dit heeft 2022 in petto voor jouw bedrijf 

Kort samengevat: unieke en goed georganiseerde online marketing is belangrijker dan ooit! Jouw klanten willen authentieke content zien verschijnen, liefst in videoformaat, die hen nog meer verbonden laat voelen met je merk of bedrijf. Daarbij willen we je maar al te graag van dienst zijn. Neem contact met ons op en we kijken samen hoe wij je marketing naar een hoger niveau kunnen tillen in 2022!

 

 

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.