Retargeting in jouw marketingfunnel

Retargeting in jouw marketingfunnel

Retargeting, of remarketing, wordt vaak aan de kant geschoven wanneer het over klantbeleving en advertentiestrategie gaat. Toch is het een zeer krachtige strategie om conversies te verhogen op je website of webshop.

 

Wat is retargeting?

Retargeting is het opnieuw bereiken van mensen die op een eerder moment interactie hadden met jouw bedrijf, product of dienst. Concreet wil dit zeggen dat retargeting enkel gericht is op het opnieuw “targeten” van mensen, vandaar de naam.

Retargeting is voornamelijk gekend binnen de advertenties of PPC. Zo kan je zowel bij Google Advertising als Meta advertising, LinkedIn advertising… steeds gerichte campagnes instellen op basis van retargeting. Het grote voordeel? Het kost niet veel! Lees verder en ontdek meer.

 

Waarom is retargeting zo waardevol?

Vandaag de dag wordt iedereen overstelpt met verschillende merken, producten en diensten. Retargeting zorgt ervoor dat jouw merk geen eenmalige maar een blijvende indruk nalaat. Hoe vaker men een merk ziet, hoe meer vertouwen men heeft in jouw merk. Het is bewezen dat het gemiddeld 6 tot 8 touchpoints vergt vooraleer een lead interessant wordt. Stop je veel tijd in het pushen van je merk zonder retargeting? Dan verlies je automatisch relevante touchpoints met jouw doelgroep. Gevolg? Minder touchpoints en dus minder conversie.

 

Retargeting in de hele marketing funnel

Retargeting is natuurlijk geen oppermachtige strategie, maar het verdient wel een volwaardige plaats in je advertentiestrategie en marketing funnel. Retargeting bevindt zich aan het einde van elke funnel. Je kan het inzetten om aankopen te stimuleren, maar ook om herhaalaankopen aan te sporen.

Retargeting inzetten om aankopen te stimuleren

Stel, je stelt een volledige advertentiestrategie op, haalt goede resultaten, verzamelt data en doet vervolgens helemaal niets met die resultaten en data. Zonde, niet? Een grote groep mensen is enkele keren met je bedrijf in contact gekomen maar ze vergeten je binnen enkele dagen terwijl ze misschien wel geïnteresseerd waren. Je wil toch ook dat deze mensen bij jou kopen?

Hier kan je retargeting inzetten om mensen die interactie of interesse hadden opnieuw te bereiken en de kans op conversie te verhogen. Dit is gekend als de inbound marketing funnel.

Retargeting inzetten om herhaalaankopen aan te sporen

In het verlengde van de inbound marketing funnel, is er ook de volledige marketing funnel. Deze omvat het hele proces van eerste contact tot na aankoop. Retargeting kan (en moet je eigenlijk) hier implementeren. Mensen die een product of dienst aankochten zijn vaker geneigd hetzelfde product opnieuw te kopen.

Met retargeting verhoog je de kans tot herhaalaankopen aanzienlijk. Vanaf dat moment verschuift je strategie naar retentiemarketing. Om het in marketingtermen uit te drukken tracht je de consument te transformeren van een first time buyer naar een frequent buyer.

 

De voordelen van retargeting

Het klinkt als heel veel werk, maar retargeting heeft een tig aan voordelen. Het eerste voordeel van retargeting is meteen het grootste: het kost je minder!

Waarom is retargeting zo goedkoop?

De reden hierachter is de data verzameling. Met je initiele marketingkanalen spendeer je heel veel tijd en kapitaal in het aantrekken en bereiken van klanten. Al deze klanten hebben een persoonlijk online profiel, maar ook een persoonlijk data profiel. Diezelfde data kan je omzetten in gerichte retargeting wat wil zeggen dat je met een kleinere investering gerichter mensen kan bereiken. Wil je meer weten over dataverzameling? Lees dan zeker onze blog over third party cookies.

Retargeting brengt meer op

Retargetingcampagnes hebben doorgaans een hoger conversieratio dan koude campagnes. De data waar we in de vorige alinea over spraken is ook hier de oorzaak. De beschikbare data geeft een duidelijk beeld van de interesse die men heeft en kan gebruikt worden om de meest geïnteresseerden te targeten. Een logisch gevolg is natuurlijk meer conversies.

Je wordt meer gezien

Het is simpele rekensom. 2 keer gezien worden is beter dan 1 keer gezien worden. Met retargeting wordt je tot wel 100 keer gezien als je dat wil. Zoals we in het begin van deze blog aangaven is het aantal touchpoints van groot belang. Retargeting verhoogt jouw aantal touchpoints, en dus opnieuw, jouw kans op conversie.

 

Retargeting bestaat niet zonder een goede marketingstrategie

Om retargeting succesvol te integreren in jouw marketingstrategie, moet er wel eerst een goede marketingstrategie zijn. Hiervoor grijpen we naar de customer journey.

Customer journey

De customer journey is een stapsgewijze visuele presentatie van het proces dat een klant doorloopt voor, tijdens en na een aankoop. Ze wordt opgesplitst in 5 fases. Elke fase roept gevoelens op bij de klant. Door relevante touchpoints te voorzien voor de gevoelens van de klant op het juiste moment, verhoog je conversiekansen.

  1. Bewustwording
  2. Overweging
  3. Aankoop
  4. Retentie
  5. Loyaliteit

Zo zal tijdens de bewustwording- en overwegingsfase meer focus liggen op naamsbekendheid, informatieverspreiding en de USP’s terwijl tijdens de retentie- en loyaliteitsfase klantenbinding relevanter is. Retargeting bevindt zich in 2 fases van de customer journey. Overweging en Retentie. In de overwegingsfase mikken we aankopen te stimuleren. In de retentiefase, herhaalaankopen.

 

Retargeting, remarketing, remarketinX

Zoals je hierboven hebt gelezen is retargeting verwoven in een hele marketingstructuur en biedt het heel wat mogelijkheden. marketinX gelooft in de sterkte van een hele marketingstrategie waar niet enkel retargeting op punt staat, maar jouw hele verhaal van A tot Z. We vertellen verhalen, via de juiste kanalen, op het juiste moment en aan de relevante mensen. Wil je een demonstratie van onze retargeting skills of liever meteen jouw volledige customer journey doornemen?

Maak een afspraak en we nemen het samen onder de loep!