Omnichannel marketing: een consistente merkervaring voor jouw bedrijf
Marketing heeft de afgelopen jaren een heuse transformatie meegemaakt, waardoor omnichannel marketing vandaag de dag niet meer weg te denken is. De opkomst van het internet, AI, sociale media… zijn één voor één zaken die invloed hebben op het aankoopgedrag van de hedendaagse consument. Wanneer consumentengedrag verandert, verandert marketing.
Het is niet langer one size fits all marketing, maar verschillende marketingkanalen met specifieke doeleinden afgestemd op vooraf bepaalde doelgroepen. Dat is omnichannel marketing.
Wat is omnichannel marketing?
Omnichannel marketing is een marketingstrategie waarbij je verschillende marketingkanalen zoals sociale media, google advertising, offline marketingkanalen… op elkaar afstemt om een consistente merkervaring te creëren. Omnichannel marketing verhoogt het aantal contactmomenten, ook wel touchpoints genoemd, om een relevante en voornamelijk consistente merkidentiteit neer te zetten. Door in te zetten op omnichannel marketing blijf je dus steeds top of mind.
In marketingtermen spreken we vaak over Top Of Mind Awareness, of TOMA. Het geeft een indicatie van hoe snel mensen denken aan jouw merk ten opzichte van je concurrenten. Een perfect voorbeeld hiervan is elektrische auto’s. Wanneer we jou zouden vragen om aan een merk te denken dat elektrische auto’s maakt, is de kans groot dat Tesla één van de eerste merken was waar je aan dacht. Dit wil zeggen dat Tesla binnen de sector van elektrische auto’s top of mind awareness heeft bereikt. Die top of mind awareness wordt versterkt door omnichannel marketing. Door het verhogen van het aantal touchpoints op een relevante manier, verbind je jouw merk met een product of dienst.
Waarom inzetten op omnichannel marketing?
Omnichannel marketing heeft als doel steeds de verkoop binnen jouw bedrijf te verhogen. Op welke manier je dit doet, is volledig afhankelijk van de interne bedrijfsdoelen en sector. Wanneer je met omnichannel marketing inzet voor meer verkoop in je kledingboetiek zal je een heel andere strategie neerzetten dan wanneer je softwareoplossingen aanbiedt aan multinationals. In beide voorbeelden is omnichannel marketing waardevol, maar zal het een andere invulling krijgen.
Een bijkomend doel van omnichannel marketing is een eenduidige gebruikerservaring. Wanneer mensen met jouw marketingkanalen in contact komen, moet je ervoor zorgen dat hun ervaring over de diverse kanalen in lijn ligt met hun verwachtingen. Is er geen rode draad terug te vinden? Dan ontstaat er verwarring en vermindert de impact. Het is dus van cruciaal belang dat er een duidelijke branding, merkverhaal en huisstijl aanwezig is.
Ken het verschil tussen single channel, cross channel, multichannel en omnichannel marketing
Omnichannel marketing is uiteraard niet de enige vorm van marketing. Daarnaast maken we ook een onderscheid tussen single channel marketing, cross channel marketing en multichannel marketing.
Single channel marketing
De naam spreekt voor zich. Single channel marketing focust zich op het optimaliseren van één marketingkanaal. Dit is dan ook de enige manier waarop je bedrijf met klanten of prospecten communiceert en omgekeerd, waardoor je een groot deel van je doelgroep mogelijks misloopt. Anno 2024 is dit ondenkbaar. Zo is het belang van een goede website, social media, huisstijl… is niet meer weg te denken in het Web 3.0-tijdperk.
Cross channel marketing
Een tweede strategie is cross channel marketing. Hierbij gebruik je verschillende marketingkanalen om te communiceren met jouw klanten/prospecten maar geef je hen geen mogelijkheid om via dezelfde kanalen feedback te geven. Het verschil met omnichannel marketing en multichannel marketing zit hier in het verkeer. Er is sprake van eenrichtingsverkeer.
Multi channel marketing
Multi channel marketing leunt zeer sterk aan bij omnichannel marketing maar we kunnen één duidelijk onderscheid maken: de kanalen zijn niet op elkaar afgestemd. Multi channel marketing maakt wel gebruik van verschillende marketing kanalen en biedt ook tweerichtingsverkeer met de klanten/prospecten via die kanalen. Het lijkt een klein onderscheid maar het heeft wel een duidelijke impact op de gebruikservaring, top of mind-awareness en merkidentiteit.
Hoe zorg ik voor omnichannel marketing in mijn bedrijf?
Om na te gaan of jouw marketing omnichannel is, kan je jezelf 1 vraag stellen: staat de consument centraal in elk marketingkanaal? Is je antwoord op de vorige vraag ‘nee’, dan moet je jouw marketingstrategie herevalueren. Omnichannel marketing vertrekt steeds vanuit de consument en borduurt verder op de noden en wensen van de consument en niet enkel die van het bedrijf.
Geen idee hoe te beginnen aan omnichannel marketing?
marketinX helpt je graag verder met het uitbouwen van een omnichannel marketing. Je huidige strategie uitwerken of met een schone lei beginnen? Maak een afspraak of contacteer ons via Facebook, Instagram of LinkedIn want wij zijn natuurlijk al omnichannel!