Adverteren op LinkedIn: wat zijn de voordelen?
Vandaag zijn er duizenden manieren om je merk in de kijker te zetten. Je hebt online kanalen zoals social media, SEA, websites etc. en ook offline is er een waaier aan mogelijkheden. Waarom zou je uit al deze opties nu kiezen om te adverteren op LinkedIn als je weet dat het platform veel minder gebruikers telt dan bijvoorbeeld Facebook en een stuk duurder is? De voordelen ervan doen wij voor jou graag uit de doeken in deze blog!
Wat is LinkedIn?
LinkedIn is een platform gericht op professionals dat zichzelf omschrijft als ’s werelds grootste zakelijk netwerksite. Je kan er je portfolio en vaardigheden delen met andere gebruikers om jezelf beroepsmatig te profileren of zoeken naar een nieuwe job.
Met LinkedIn zet je natuurlijk ook je bedrijf op de kaart! Het is een manier om producten en/of diensten uit te lichten, vacatures kenbaar te maken, medewerkers te verbinden en klantenrelaties op te bouwen, maar bovenal vergroot het je zichtbaarheid in de markt. Je kan toch niet als enige binnen je sector ontbreken op LinkedIn? Daarnaast is een bedrijfsprofiel ook noodzakelijk om te kunnen adverteren op het kanaal.
Wie kan je bereiken met je LinkedIn ads?
In België zijn er circa 3,2+ miljoen mensen actief op LinkedIn. Wereldwijd zijn dat er 700 miljoen. De gebruikers zijn professionals en bedrijven. Hoofdzakelijk gaat het om werkzoekenden en werkgevers met openstaande functies. Anderen gebruiken het dan weer om hun eigen werk te profileren en hun professionele imago op te krikken. Je hebt dus al door dat je beter geen vakantiekiekjes op LinkedIn zet.
Door de gedetailleerde targetingmogelijkheden laat LinkedIn toe om deze groep mensen op eenvoudige wijze te bereiken. Zo kan je hen gericht advertenties tonen a.d.h.v. de sector of het bedrijf waar ze werkzaam zijn, hun huidige functie, de vaardigheden waarover ze beschikken en zoveel meer. Ook retargeting is mogelijk.
Waarom is adverteren op LinkedIn interessant?
LinkedIn is uniek in zijn soort omdat het zich uitsluitend toespitst op een zakelijk marktsegment. Dat maakt het uiterst geschikt voor B2B-communicatie en employer branding strategieën (wat andere kanalen daarvoor niet uitsluit). De mindset van het publiek verschilt sterk dan die van bijvoorbeeld Facebook-gebruikers. Een zakelijke post zal vaker en aandachtiger gelezen worden op LinkedIn dan op Facebook dat wordt beschouwd als een ontspanningsmedium. Werkgerelateerde zaken zijn vaak het laatste waaraan je wil denken als je scrolt op dat platform. Het is dus logisch dat de betrokkenheid voor dergelijke content hoger is op Linkedin.
Is adverteren op LinkedIn echt zo duur?
Wanneer je iets zoekt over adverteren op LinkedIn, krijg je al snel te lezen dat het duur is ten opzichte van Facebook ads. marketinX zal dat zeker niet ontkennen, maar je moet natuurlijk niet louter naar de prijs kijken. Het succes van een campagne is minstens even belangrijk. Zoals eerder vermeld, scant men op LinkedIn veel aandachtiger de informatie in vergelijking met gebruikers op andere netwerksites. Hierdoor kan je advertentie op veel meer aandacht en betrokkenheid rekenen. Dat zorgt dan weer voor meer kwaliteitsvolle leads. LinkedIn genereert tot zelf 3x meer conversies dan Facebook en Twitter. Ook al is LinkedIn duurder, de ROI (return on investment) is merkelijk hoger. Je mag dus stellen dat LinkedIn advertenties meer kwaliteitsvolle leads opleveren die op het einde van de rit ook vaker klant worden.
Conclusie: Is adverteren op LinkedIn dus echt interessant of niet?
Veel hangt uiteraard af van je doelstelling en boodschap. Voor B2B-communicatie, employer branding en andere serieuze boodschappen, zit je goed op LinkedIn. Wil je gaan adverteren over de nieuwe schoenencollectie in je winkel, is Facebook meer geschikt. Eens je weet welke boodschap je wil uitdragen en op welk publiek je mikt, kan je bepalen of adverteren op LinkedIn interessant is voor jou. Laat je dus vooral niet afschrikken door de prijs en evalueer op basis van jouw doelstellingen. Heb je interesse om te adverteren op LinkedIn? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op.