Een nieuwsbrief maken die wel gelezen wordt, hoe doe je dat?

Voorbeeld nieuwsbrief

Een nieuwsbrief maken die wel gelezen wordt, hoe doe je dat?

Tegenwoordig zijn er tal van opties om online te communiceren met je klanten. Wist je trouwens dat een nieuwsbrief één van de meest effectieve marketingkanalen is om meer conversies te genereren? Zorg er dus zeker voor dat wat er in je nieuwsbrief staat relevant is voor de lezer. Het is belangrijk om te beseffen dat jouw nieuwsbrief niet de enige mail in de mailbox van je lezer is. De opdracht is dus om op te vallen op een juiste manier om niet ongelezen in de prullenmand te belanden. Wij vertellen je in deze blog hoe je het best een nieuwsbrief maakt die wel gelezen wordt. Benieuwd? Lees snel verder!

 

Waarop moet je letten bij het maken van een nieuwsbrief?

Beslis allereerst waarover je nieuwsbrief moet gaan. Je kan het zo gek niet bedenken, zolang het maar een onderwerp is waar je doelgroep effectief is in geïnteresseerd. Analyseer hiervoor je website-data via Google Analytics: zijn er bijvoorbeeld bepaalde pagina’s, blogs of producten waar je bezoekers veel tijd op spenderen? Een andere tool die je kan gebruiken is Google Trends om te ontdekken, zoals de naam het al zegt, welke zoekopdrachten momenteel trending zijn.

Er is niets zo vervelend om een nieuwsbrief te lezen waar je geen interesse in hebt. Wanneer je nieuwsbrief goed is opgemaakt en interessant is voor de lezer zullen ze sneller terug interactie zoeken met je bedrijf. Neem dus altijd je doelgroep als uitgangspunt. Maar natuurlijk blijft het daar niet bij, we geven je graag nog enkele tips mee!

 

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

De structuur van je nieuwsbrief: gebruik het AIDA-model

Door je nieuwsbrief te voorzien van een goede structuur kan je al veel meer resultaat behalen. Hiervoor is het AIDA-model een goed uitgangspunt: dit marketingmodel beschrijft welke stappen je doelgroep moet doorlopen om hen vervolgens aan te zetten tot een gewenste actie (denk aan een aankoop, offerte aanvragen, contact opnemen, …). Het AIDA-model bestaat uit vier stappen: attention, interest, desire en action.

1. Attention

Alles begint met het grijpen van de aandacht. Wanneer je nieuwsbrief er niet uitspringt tussen de honderden andere e-mails die mensen dagelijks krijgen, dan zal er ook geen verdere actie ondernomen worden. En wat is het eerste dat mensen opmerken als ze een e-mail zien? De onderwerpregel natuurlijk! Dit kleine stukje tekst speelt een enorme rol in het succes van je e-mailcampagne, vooral als je weet dat maar liefst 47% van de ontvangers een e-mail opent op basis van alleen de onderwerpregel.

Enkele tips om de aandacht te grijpen door middel van een pakkende onderwerpregel:

  • Ken je die mailtjes van bol.com met “Hey Johan, wij denken dat je deze acties leuk gaat vinden”? Net zoals Bol maken veel bedrijven gebruik van personalisatie en dat is geheel terecht. Door gebruik te maken van personalisatie in de onderwerpregel voelt de lezer zich aangesproken en is hij meer geneigd om de e-mail te openen.
    • Maak gebruik van FOMO (Fear of Missing Out). Mensen vinden het vreselijk om iets te missen, zoals een event, actie, lancering van een product, … Maak dus gebruik van woorden zoals “belangrijk”, “alleen nu”, “laatste kans”, … om de open rates van je e-mail te boosten.
  • Je kan ook een vraag stellen in de onderwerpregel zoals “Ben jij klaar voor de zomer? Ontdek het met deze checklist!”. Dit zorgt voor meer nieuwsgierigheid bij de lezer, met een grotere open rate als gevolg.

Welke tactiek je ook gebruikt, let er wel steeds op dat je het relevant houdt voor je doelpubliek!

2. Interest

Wek interesse op voor je boodschap. Als je eenmaal de aandacht hebt getrokken met je onderwerpregel, moet je lezers aan je nieuwsbrief binden door een boeiende openingsparagraaf op te stellen. Geef de lezers een reden om te beginnen lezen door één van onderstaande tactieken toe te passen:

  • Vertel een verhaal: speel in op de emoties van de lezer en zorg voor herkenbare momenten.
  • Pak pijnpunten aan: raak de veelvoorkomende problemen van je lezers aan en stel een oplossing voor.
  • Gebruik humor: lezers onthouden grappige stukken. Tover een lach op hun gezicht en je bouwt merkvertrouwen op.
  • Voeg feiten toe: gebruik statistieken en cijfers om je lezer helemaal mee te krijgen.

3. Desire

Creëer een behoefte voor je aanbod. Tijdens de desirefase gaat het erom je e-lezers in staat te stellen op je aanbod in te gaan. Je wilt je lezers vertellen wat ze eraan hebben. Met andere woorden, verkoop de voordelen, niet de functies. Hoe kan jij ze helpen?

4. Action

Bied je aanbod aan en zet aan tot actie. Het is niet verrassend dat de actionfase van AIDA overeenkomt met het meest voor de hand liggende e-mailelement: de call to action. Deze geeft je lezers duidelijke instructies over waar ze moeten klikken en welke actie ze moeten ondernemen. Hou je call to action knop beknopt, maar zorg wel dat ze opvalt door bijvoorbeeld gebruik te maken van een flashy kleurtje.

 

Voorbeeld nieuwsbrief

Extra tips voor het maken van een goede nieuwsbrief

  • Zorg dat je nieuwsbrief niet te lang wordt. Denk dus altijd als je iets schrijft “wat wil de lezer hierover weten?”. Als je de lezer gaat overvallen met te veel informatie gaan ze snel afhaken of beginnen ze niet met lezen.
  • Weet dat 50% van alle mails wordt geopend op een smartphone of tablet, zorg dus dat je nieuwsbrief hiervoor geoptimaliseerd is. Doe je dat niet dan zal de nieuwsbrief niet goed leesbaar zijn.
  • Zorg voor herkenbaarheid door je branding toe te passen in de mailing.
  • Als je kiest om afbeeldingen te gebruiken zorg dan dat ze niet te zwaar zijn. Dit kan de laadtijd van je nieuwsbrief vertragen en dan raak je lezers kwijt.

 

Een nieuwsbrief opstellen in Mailchimp

Je zult blij zijn om te lezen dat je niet van nul moet beginnen. Er zijn tal van gratis hulpmiddelen die je helpen om een goede nieuwsbrief op te stellen en te versturen. Wij maken vooral gebruik van het programma Mailchimp. Dit is een marketing en communicatie tool waar je nieuwsbrieven makkelijk mee kan opmaken en versturen. Mailchimp heeft betalende versies, maar je kan er ook gratis gebruik van maken. Het grootste verschil tussen de betalende of de gratis versie is dat je naar meer contacten kan mailen en dat je hier niet of minder beperkt in wordt.

Als je de betalende versie neemt krijg je ook meer support tools en kan je aan A/B testing doen. Kies je voor de gratis versie dan heb je een e-mailverzendlimiet van 10.000 verzendingen (dagelijkse limiet van 2.000). Zeker de moeite om eens op te zoeken.

Pricing Mailchimp

Klaar om je nieuwsbrief te versturen?

Sluit niet af op een saaie manier maar zorg dat de lezer geprikkeld is naar meer. Het is ook belangrijk dat de lezer tijdens het slot het gevoel heeft dat ze alles snappen, laat ze niet met vragen achter. Verwerk ook zeker enkele call to action knoppen in je nieuwsbrief. Deze kunnen bijvoorbeeld naar je website linken. Vermijd dat je nieuwsbrief in de spam terecht komt. Dit kan je doen door je mail te verzenden vanuit een persoonlijk en herkenbaar mailadres. Kies bijvoorbeeld voor een mail met de naam in van je organisatie of van een persoon binnen je bedrijf. Let er ook op dat je niet te veel hoofdletters, leestekens en vreemde karakters gebruikt.

 

Analyseer de resultaten

Uiteraard is het belangrijk dat je resultaten krijgt van hoe goed je nieuwsbrief het heeft gedaan. Aan de hand van deze resultaten kan je je verbeteren voor de volgende keer. Je kan ook zien waar je lezers het meest geïnteresseerd in waren. Heb je Mailchimp gebruikt om je nieuwsbrief te versturen dan kan je dat daar in een heel duidelijk overzicht terugvinden. Je kan hier tot in het oneindig informatie uithalen waar je bedrijf echt iets mee is. De belangrijkste resultaten zijn de volgende:

  • Open Rate: dit is een percentage dat je vertelt hoeveel succesvol afgeleverde campagnes werden geopend door abonnees.
  • Successful Deliveries: Dit is het percentage dat laat zien hoeveel mails er succesvol zijn aangekomen.
  • Bounced: Hard bounce wil zeggen dat de e-mail niet afgeleverd kan worden omwille van een permanente reden. Een soft bounce heeft een ‘tijdelijk afleverprobleem’.
  • Click performance: Hier kan je zien op welke links de lezers het meest hebben geklikt.

 

Conclusie

Zorg dat je een boeiende nieuwsbrief schrijft waar de lezer echt iets aan heeft, dit kan met het programma Mailchimp. Zorg voor een goede structuur en gebruik niet te veel (zware) afbeeldingen. Last but not least, analyseer de resultaten van je nieuwsbrief om je bedrijf weer wat slimmer te maken. Heb je interesse om te beginnen met het versturen van nieuwsbrieven? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op.

 

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.