Kracht van een persbericht. Waarom zou je een persbericht schrijven?
Elk jaar investeren bedrijven gigantische bedragen in de promotie van hun bedrijf, hun producten en diensten. Niet elk bedrijf heeft daar het budget voor of de zin om die bedragen te besteden. Dat hoeft ook niet! Er zijn namelijk verschillende manieren om gratis of onder zeer lage kosten promotie te maken voor jouw bedrijf. Eén van de uitgelezen manieren is een persbericht schrijven en uitsturen.
Wat is een persbericht?
Een persbericht is geschreven content dat je verstuurt naar verschillende nieuwskanalen in de hoop opgepikt te worden door die kanalen. Als het persbericht genoeg nieuwswaarde heeft, publiceert de journalist het bericht in de media! Het speelt vaak in op de actualiteit en bevat objectieve info. Wanneer het bericht te veel op reclame lijkt, wordt het niet opgepikt. Ook lezers zullen zich bedot voelen en met een negatief gevoel achterblijven. De nieuwswaarde is dus van groot belang bij een persbericht.
Persbericht schrijven? Waarom het de moeite loont!
Een persbericht is een gratis manier van reclame. Jouw enige taak is het persbericht schrijven en doorsturen naar de nieuwskanalen naar jouw keuze. Zij pikken het op en publiceren het. Het kost jou dus enkel tijd om het persbericht te schrijven en is het ideale middel om media-aandacht te krijgen. Je kan het gebruiken om jouw bedrijf in de kijker te zetten, een actie of even te promoten en meer.
Wat zijn dan de voordelen van een persbericht uitsturen?
1. De kost
De kost voor een persbericht ligt zeer laag tegenover andere reclamemethoden. Schrijf je het persbericht zelf dan bespaar je nog meer! Je steekt er enkel jouw tijd in. Je kan de taak uiteraard ook uitbesteden aan professionelen. Zij hebben grote kennis en vele contacten. Hun expertise zorgt ervoor dat het persbericht sneller gepubliceerd wordt.
2. Vergroten van naamsbekendheid en zichtbaarheid
Wanneer de media jouw persbericht oppikken en publiceren, bereik je veel volk! Kranten en andere nieuwskanalen hebben een groot bereik en veel mensen zullen dus jouw bericht lezen.
3. Verbeteren van jouw SEO-positie
Persberichten verbeteren ook je SEO-positie door linkbuilding! Zo kan je een link in het persbericht zetten zodat lezers jouw website kunnen bezoeken voor extra informatie. Dit zorgt voor een stijging van de SEO-score waardoor je een hogere positie krijgt in Google. Lees onze andere blog over SEO als je daar meer over wil weten.
Persbericht uitsturen? Er zijn ook moeilijkheden aan verbonden…
Het grootste nadeel is dat je nooit zeker bent dat de mediakanalen je bericht ook effectief zullen oppikken. Journalisten krijgen dagelijks een 100-tal persberichten binnen en publiceren er er maar een aantal. Je moet dus opvallen en een grote nieuwswaarde hebben om gepubliceerd te worden. Beslissen de journalisten om jouw bericht te publiceren? Dan kan het zijn dat die licht gewijzigd is of ingekort. Je verliest dus de controle over je bericht het moment dat je het verstuurt.
Tips om een succesvol persbericht te schrijven:
- Persoonlijke aanspreking
Schrijf voor elke journalist een gepersonaliseerde mail! Op die manier zal je de aandacht van de journalist trekken. - Zet nooit het woord persbericht in je onderwerpregel
Kom to-the-point. Journalisten krijgen heel veel persberichten binnen en willen dus heel snel weten wat het nieuws inhoudt. Het woord ‘persbericht’ zegt niet veel. Trek dus de aandacht en zorg dat de journalist snel weet waarover je bericht gaat. - Voeg een noot met jouw info toe
Vaak willen journalisten je nog contacteren voor extra info. Geef ze die kans door je informatie toe te voegen op het einde van de mail. Zo kunnen ze je altijd contacteren. - Pas de content aan aan het medium
Bijvoorbeeld als je naar een regionaal medium stuurt of eerder een nationaal. Dan kan je beter ook je persbericht aanpassen naar dat medium.
Een persbericht schrijven is dus iets dat niet alleen goedkoop is maar ook zorgt voor een groot bereik. Elk bedrijf kan hier baat bij hebben, ook jij! Heb je zelf geen zin, of de kennis er niet voor om eraan te beginnen? Onze copywriters hebben heel wat kennis en helpen je graag verder! We beschikken daarnaast ook over een grote databank van journalisten in regionale en nationale pers. Aarzel dus niet om ons te contacteren!