Adverteren op Pinterest: 7 onmisbare tips!

Pinterest

Adverteren op Pinterest: 7 onmisbare tips!

Veel bedrijven hebben het nog niet door maar Pinterest is één van de snelst groeiende mediaplatformen met tal van advertentiemogelijkheden. Toch zijn er weinigen die adverteren op Pinterest. De voorkeur gaat uit naar de bekendere kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Toch mag je Pinterest niet vergeten. Zeker voor bedrijven in de sectoren wonen, tuin, fashion beauty, food en meer. Wij geven je een aantal tips zodat je Pinterest kan toevoegen aan jouw marketingplan.

Waarom adverteren op Pinterest?

  • Groot bereik!
    Pinterest lijkt een klein medium tegenover de giganten van Meta maar je mag het niet onderschatten. Pinterest heeft kunnen profiteren van de pandemie en is sindsdien niet meer gestopt met groeien.
  • Weinig concurrentie!
    Bedrijven zien Pinterest niet als hét middel om op te adverteren en laten het daarom, onterecht, links liggen.
  • Lage kost!
    Voor een advertentie op Pinterest zal je veel minder betalen dan op de andere grote socialemediakanalen. Je kan dus meer uit je geld halen!
  • Hogere conversieratio!
    Pinterest is hét socialemediakanaal waar mensen inspiratie op willen doen. Het is dan ook gebleken dat die mensen sneller met hun ideeën aan de slag gaan. Hebben ze net jouw advertentie gezien toen ze inspiratie zochten? Dan zullen ze sneller doorklikken en effectief kopen!

Tips om met succes te adverteren op Pinterest

1. Gebruik een zakelijk account

Beginnen doe je bij stap 1 en dat is een zakelijk account aanmaken. Het is een kleine moeite die je veel voordelen geeft. Het zorgt er onder andere voor dat je toegang krijgt tot alle statistieken.

 

2. Claim je website

Een andere groot voordeel van een zakelijk account is dat je je website kan koppelen! Je krijgt nu nog meer statistieken, zeker als je de Pinterest tag installeert (zie volgende tip). Daarnaast zal vanaf nu jouw profielfoto te zien zijn bij al jouw pins. Zo kunnen de gebruikers sneller doorklikken naar jouw profiel en is het veel zichtbaarder.

 

3. Installeer de Pinterest Tag

Data is voor marketeers van onschatbaar belang en Pinterest heeft dat begrepen. Het biedt jou veel interessant data. Om die data te genereren moet je de Pinterest Tag installeren op jouw website. Het is een soort code die je aan jouw website toevoegt. Daarmee krijg je een idee van het gedrag van de mensen die via Pinterest op jouw website belandden. Je kan die code op verschillende pagina’s doorheen de customer journey plaatsen aan de hand van de conversietag die je toevoegt. Van het product tot de finale checkout. Zo kun je zien op welk moment de bezoekers zijn afgehaakt en kun je jouw advertentie optimaliseren.

Er zijn 9 conversietags die je kan instellen:

  • Pagina bezoeken
  • Zoeken (zoekbalk)
  • Lead
  • Toevoegen aan winkelwagentje
  • Betaling
  • Bekijken van video
  • Inschrijven op nieuwsbrief
  • Categorieën bekijken
  • Custom – eigen tag

Pinterest advertentie

4. Kies voor een goede Pinterestfoto

Alles op Pinterest draait rond inspiratie en lifestyle. Jouw foto’s moeten dat dus ook uitstralen om succesvol te zijn. Maar wat is een goede foto?

Een aantal tips:

  • Zet jouw product centraal maar kies niet voor witte achtergrond. Dat geeft geen sfeer en nodigt niet uit om op te slaan.
  • Kies voor visueel aantrekkelijke pins van hoge kwaliteit. De Pinterest homepagina bestaat enkel uit foto’s, zorg er dus voor dat die kwaliteitsvol is.
  • Verwerk jouw huisstijl en branding in de pin. Zo creëer je herkenning op lange termijn.
  • Maak duidelijk waar de advertentie om gaat.
  • Gebruik meerdere afbeeldingen voor je campagne. Zo krijgt jouw doelgroep niet de hele tijd dezelfde afbeelding te zien.
  • Kies voor een sterke call-to-action!

 

5. Creëer ideepins

Pinners houden van instructievideo’s of pins die een verhaal vertellen. Zo kunnen zij ook zelf aan de slag. Daarom is het slim om zelf ook ideepins te creëeren. Het zijn verhaalachtige reeksen van korte videoclips tot 60 seconden lang. Pinners kunnen er dan doorheen klikken om ze te bekijken. Het doet denken aan de stories die we kennen op Instagram en Facebook en het lijkt er effectief zeer sterk op. Zo kun je ideepins ook bekijken via de profielballonnen boven bovenaan de gebruikersfeed. Anders dan bij Facebook en Instagram is dat je ze ook kan opslaan en downloaden en dat ze langer dan 24u beschikbaar zijn. Het voordeel van deze ideepins is dat Pinterest ze hoger in de feed plaatst en ze dus sneller bekeken worden.

 

6. Kies een goede doelstelling voor jouw advertentie.

Als je wil adverteren op Pinterest kun je kiezen tussen 5 verschillende doelstellingen.

  • Naamsbekendheid: Je wilt Pinterestgebruikers kennis laten maken met jouw bedrijf.
  • Videoweergaven: Je wilt jouw naamsbekendheid verhogen aarde hand van meer videoweergaven.
  • Verkeer: Je wilt pinners zoveel mogelijk doorsturen naar jouw eigen Pinterest account of externe website.
  • Conversies: Je wilt pinners stimuleren om tot actie over te gaan in de vorm van een verkoop, aanmelding of afsluiting van een abonnement via jouw website.
  • Appinstallaties

Deze kun je uiteraard voor verschillende doelgroepen instellen.

 

7. Maak gebruik van zoekwoorden

Ondanks dat de advertentie gewoon op de homepagina zal verschijnen, is het ook nuttig om naar de keywords te kijken. Die voeg je toe aan je pins en beschrijven waar de pins over gaat. De zoekwoorden zorgen ervoor dat jouw advertentie ook verschijnt wanneer gebruikers één van die zoekwoorden intypen. Pinterest vraagt om minimaal 25 zoekwoorden toe te voegen maar je kan zeker tot 50 of 100 gaan. Zolang ze relevant blijven aan de foto en jouw bedrijf, kun je er zoveel toevoegen als je wil.

 

Ben jij al overtuigd?

We kunnen concluderen dat Pinterest niet vergeten mag worden in jouw online marketingstrategie. Ben jij overtuigd maar weet je niet hoe er aan te beginnen? Wij als marketingexporten helpen je graag verder. Stuur ons gerust een mailtje. 

 

 

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.