Marketingtrends van 2023 om in te investeren

nieuwe marketingtrends

Marketingtrends van 2023 om in te investeren

Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat gaat gepaard met goede voornemens! Voor ons als marketeers betekent dat, dat we met volle moed en goesting aan een nieuw marketingjaar beginnen waarin we investeren in de nieuwe marketingtrends van 2023. Hoe kan jij als bedrijf het verschil blijven maken? Dat lees je in deze blog!

De belangrijkste marketingtrend van 2023: persoonlijke marketing

Eén van de belangrijkste marketingtrends van de laatste jaren, is account-based-marketing. Het lijkt een moeilijke term, maar het is iets dat we al jaren toepassen en nóg belangrijker wordt in het komende jaar. Account-based-marketing wil gewoon zeggen dat we kiezen voor persoonlijke marketing. Een campagne uitsturen die voor iedereen hetzelfde is, werkt niet meer. We moeten inspelen op de noden van het individu en de content aan dat individu aanpassen.

 

Gelinkt aan het persoonlijk aanspreken van (potentiële) klanten moeten we ook die band met het individu versterken. De consument wil meer dan ooit, persoonlijker, sneller en efficiënter geholpen worden! Dat wil zeggen dat real-life-connecties belangrijker worden maar ook de online beschikbaarheid. Zorg dus dat jouw klanten je eenvoudig en op een laagdrempelige manier kunnen bereiken. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van een chatbot op je website of een professioneel WhatsApp account.

De offline marketingtrend van 2023: events

Voor de eerste keer in een aantal jaar tijd starten we het nieuwe jaar zonder corona(maatregelen), wat betekent dat we dit jaar niets online moeten plannen, maar elkaar in real life kunnen ontmoeten én dat doen we graag! Door events te organiseren, hetzij opendeurdagen, exclusieve klantenevents, … kunnen we eveneens aan persoonlijke marketing doen. Klantencontact is belangrijker dan ooit. Kleine en lokale events zijn daarom ideaal. Je kan jouw klant echt leren kennen en een band creëren terwijl ze jouw merk ervaren.

Storytelling

Storytelling blijft een van de sterkste online marketingstrategieën. Dit jaar zal data daarbij veel belangrijker worden. Het is niet genoeg om enkel een goed verhaal te vertellen. Je moet het persoonlijk maken, het moet herkenbaar zijn en inspelen op emotie. Daarnaast wil de klant ook bewijs zien van het verhaal dat je vertelt. Jouw mooie woorden zijn niet meer genoeg om de kritische klant te overtuigen.

Local search

In 2023 gebruiken we steeds meer sociale media als zoekmachine en vertrouwen op user-generated content in onze zoektocht naar nieuwe restaurants, meubelzaken, kledingwinkels en meer. We vertrouwen op de user-generated content op deze platformen. Zo kan je op zowel Google als Instagram foto’s ontdekken van de buurt of plaats waar je naartoe wil. Zo ontdek je welke ‘vibe’ daar hangt of welke soort producten ze daar verkopen.

 

Hoe werkt het? Op Instagram kan je bijvoorbeeld locaties toevoegen aan jouw posts, stories en reels. Wanneer je als gebruiker op zo een locatie klikt krijg je alle foto’s van de mensen die er ooit geweest zijn en de locatie getagd hebben in hun post. Zo kan de gebruiker direct de sfeer opsnuiven. Op Google werkt het op een gelijkaardige manier.

 

Het is dus iets waar jij als marketeer of eigenaar weinig controle over hebt, maar je kan het wel beïnvloeden. Om te beginnen moet je vindbaar zijn op Google en Instagram. Als jouw bedrijf niet als locatie te vinden is, zullen klanten die ook niet kunnen toevoegen aan hun post. Daarna kan je jouw klanten op creatieve manieren aansporen om iets (positiefs) over jouw bedrijf te delen op sociale media. Dat kan je bijvoorbeeld doen door leuke ‘instagrammable’ plaatsen te voorzien of mensen aan te sporen reviews achter te laten op Instagram of Google. Met andere woorden, je moet dus jouw klanten zien te overtuigen om jouw bedrijf te delen op sociale media om een hogere zichtbaarheid te creëren.

Podcasts en korte video’s blijven dominant!

Video’s en podcasts blijven in waarde stijgen, ook dit jaar. We leven in een snelle wereld waar iedereen altijd onderweg is. Dat wil zeggen dat we graag content consumeren terwijl we met andere dingen bezig zijn. Podcasts zijn daar ideaal voor. Daarnaast zijn podcastluisteraars zeer geëngageerde mensen waar je makkelijk een band mee kan creëren. Het is de ideale plaats om jouw ideeën en expertise te delen. Samenwerken met andere podcastmakers of influencers kan je helpen om een nog sterkere positie in de markt te claimen.

 

Daarnaast hebben we video’s die we constant zien op sociale media, maar is het jou ook al opgevallen dat ze korter worden? Door de invloed van TikTok en Instagram Reels worden filmpjes op sociale media steeds korter. Tegelijkertijd is de kracht van video ook gestegen door de komst van het nieuwe platform. Spring op relevante trending topics en creëer virale video’s. De regel voor video is: ‘hoe simpeler, hoe groter de impact.’ Let wel: we kijken heel veel video’s ‘on-the-go’ wat betekent dat we vaak ons geluid niet kunnen aanzetten. Zet daarom ondertitels bij jouw filmpjes zodat gebruikers ook zonder geluid nog van jouw video kunnen genieten.

Content wordt steeds belangrijker!

Contentmarketing is een strategie die ons niet onbekend is. Het is een populaire, langetermijnstrategie waarmee je uitstekende connecties kan maken met jouw klanten. Het is zelfs zo succesvol dat de contentcreators de macht van de bedrijven overnemen op sociale media. Het zijn niet meer de advertenties die het goed doen en de bovenhand hebben maar de content. Zij die interessante en relevante content creëren snoepen meer dan ooit klanten af van de grote bedrijven en adverteerders. Relevantie is key om de aandacht van de gebruikers te krijgen.

 

Conclusie

In 2023 zullen de nieuwe marketingtrends draaien rond de klant. De klant staat centraal en is kritischer dan ooit. Je moet een echte persoonlijke connectie opbouwen met de consument. Engagement en ervaring moeten dus centraal staan in jouw marketingstrategie voor het jaar 2023.