Generatiemarketing: hoe je elke generatie écht bereikt
Welkom in de wereld van generatiemarketing. Een benadering waarbij je jouw communicatie afstemt op de verschillende generaties binnen je doelpubliek. Het is slim, logisch en bijzonder waardevol voor elke KMO die gericht wil groeien.
Je lanceert een nieuwe campagne. Je bent enthousiast, het ontwerp is mooi, de boodschap is helder maar het slaat niet aan. De ene doelgroep vindt het “te hip”, de andere “te saai”. Dan is de kans groot dat de boodschap niet resoneert met de waarden en normen van je doelgroep. Deze kunnen we deels onderverdelen in categorieën. Eén van die categorieën is generatie. Op dat moment bevinden we ons in het veld van generatiemarketing.
Wat is generatiemarketing?
Generatiemarketing betekent dat je jouw marketingboodschap afstemt op de kenmerken, verwachtingen en voorkeuren van specifieke leeftijdsgroepen.
Deze verdelen we onder in verschillende groepen die je ongetwijfeld bekend voorkomen.
- Babyboomers (geboren tussen 1946-1964)
- Generatie X (geboren tussen 1965-1980)
- Millennials (geboren tussen 1981-1996)
- Generatie Z (geboren tussen 1997-2012)
Elke generatie is gevormd door bepaalde historische gebeurtenissen, technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen. Al deze zaken hebben invloed op het gedrag van de generatie.
Waarom is dit relevant voor KMO’s?
Als KMO beschik je niet over onbeperkte marketingbudgetten. Daarom wil je zo gericht mogelijk communiceren, zonder te vervallen in “one size fits all”-campagnes. Generatiemarketing helpt je om met beperkte middelen toch maximale impact te creëren.
Deze zaken zorgen voor:
- Een hogere betrokkenheid
- Meer conversie
- Minder ruis
- Langdurige klantrelaties
- Een onderscheidende merkpositionering
Het is dus van belang om in eerste instantie na te gaan tot welke generatie jouw doelgroep voornamelijk behoort. Dit is sterk afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt. Voor de ene KMO zal dit makkelijker te definiëren zijn dan voor de andere.
Generatiemarketing ontleed
Babyboomers
Babyboomers zijn opgegroeid na de tweede wereldoorlog. In die onzekere tijden grepen ze voornamelijk naar zekerheid en stabiliteit. Dat zie je ook in hun gedrag. Ze zijn loyaal en hechten veel waarde aan kwaliteit. Daarbovenop houden ze van persoonlijk contact.
Televisie, krant, e-mail en Facebook zijn de kanalen waar je het meeste impact kan maken bij deze generatie.
Generatie X
Generatie X komt logischerwijs na de babyboomers. Ook zij moesten geloven aan economische onzekerheid. Echter kwam voor hen de eerste technologische opmars in the picture. Ze maakten bewust de opkomst van de eerste computers en gsm’s mee. Dit maakte het leven makkelijker en toegankelijker. Dat vertaalt zich naar hun koopgedrag. Ze kiezen voor gebruiksgemak, efficiëntie en praktische zaken. Snel to the point komen en duidelijke informatie verstrekken is hier de boodschap.
E-mail, Facebook en een overzichtelijke website zijn de voornaamste kanalen om in te schakelen voor generatiemarketing bij generatie X.
Millennials
Millenials zetten de digitale revolutie verder en zien de wereld steeds verkleinen door globalisering. De opkomst van sociale media gooit alles in een stroomversnelling voor generatiemarketing.
Millenials kijken verder dan een product of dienst an sich. Ze hebben waarden en normen die ze willen vervullen met hun koopgedrag. Ze denken idealistisch na over wat ze doen en kopen. Bijgevolg zijn ze veel merkbewuster dan voorgenoemde generaties. Iets kopen is goed. Iets kopen met een verhaal is beter.
Vertel je merkverhaal over verschillende kanalen zoals sociale media, maar ook podcasts, blogs, offline… Millenials zijn op talloze manieren te bereiken voor generatiemarketing zolang het echt én menselijk is.
Generatie Z
Last but not least voor generatiemarketing is generatie Z. Deze jonge bokken zijn opgegroeid met een smartphone in de hand en leven steeds meer online. Hun leefwereld is ten opzichte van de babyboomers veel sneller en gecompliceerder. Alles moet voor hen dus ook snel gebeuren. De tijd die je krijgt als KMO om je boodschap over te brengen is drastisch gedaald. Daarbovenop is het ook een zeer kritische generatie. Elke boodschap moet een “hook” of “catch” hebben, anders ben je ze verloren.
Generatiemarketing voor generatie Z? Dat is snel, creatief, visueel en humoristisch. Het verbaast dan ook niet dat de kanalen waarop je deze generatie het beste bereikt TikTok, Instagram, Instagram Reels, YouTube, Pinterest en dergelijke zijn. Ze hebben alles altijd on-demand en dat moet je als KMO ook zijn.
Hoe je generatiemarketing toepast als KMO
Doel-generatie gedefinieerd? Dan kan je aan de slag met generatiemarketing te implementeren in jouw marketingstrategie. Je hoeft geen miljoenenbudget of marketingafdeling van 12 mensen te hebben. Met een slimme aanpak kun je als KMO vlot inspelen op verschillende generaties. Onderstaand vind je een aantal handige tips om dit concreet aan te pakken.
- Segmenteer je klanten
Niet elke klant is gelijk. Analyseer je huidige klantenbestand: wie koopt wat, wanneer en via welk kanaal? Vaak zie je al snel patronen op basis van leeftijd. Hiervoor kan je verschillende tools gebruiken zoals:
- Google Analytics
- E-mailsegmentatie in Mailchimp
- CRM-gegevens
- Social media-inzichten
- Looker Studio
- …
- Pas je boodschap aan
Eén boodschap, meerdere versies. Laat je kernboodschap dezelfde blijven, maar stem de stijl en vorm af op de doelgroep en het kanaal waarop je het publiceert.
Bijvoorbeeld:
Voor boomers: “Onze betrouwbare hersteldienst is al 20 jaar actief in jouw buurt. Surf naar onze website en plan je herstelling online.”
Voor Gen Z: “Snelle fix? Wij zijn er morgen al. Boek via Insta!”
- Kies het juiste kanaal
Niet elke generatie zit op TikTok en niet iedereen leest e-mails. Zorg ervoor dat je aanwezig bent waar jouw doelpubliek zich écht bevindt.
- Pas je tone-of-voice aan
Het is altijd belangrijk om je tone-of-voice aan te passen aan de boodschap die je wil overbrengen. Je hoeft niet altijd een salespitch te lanceren of de toegevoegde waarde van je product of dienst te promoten. Daarbovenop kan de vorm waarin je de boodschap overbrengt op verschillende manieren resoneren bij verschillende generaties.
Boomers zien graag een persoonlijke, betrouwbare tone of voice. Gen X sluit hier kort bij aan, maar het mag al wat informeler zijn. Dan merken we een grotere sprong naar de Millenials. Zij hechten meer waarden aan storytelling en eisen niet alleen een “wat” maar ook een “waarom”. Ten slotte is Gen Z gefocust op authenticiteit en humor.
Bij generatiemarketing is hoe je iets zegt minstens even belangrijk als wat je zegt. Een TikTok met flashy beelden en veel emoji’s zal niet goed werken bij babyboomers net zoals een formele e-mailcampagne niet zal werken bij Gen Z.
- Test jouw generatiemarketing
Generatiemarketing is continu evoluerend. Generaties worden gekenmerkt door hun omgeving, maar die omgeving verandert ook voortdurend. Test en optimaliseer jouw generatiemarketing.
Hoe test je concreet generatiemarketing?
- A/B-test je e-mailkoppen per leeftijdssegment.
- Post gelijkaardige content op verschillende kanalen.
- Meet clicks, likes, conversies
- Kijk kritisch naar de interactie die je content genereert
- Test verschillende vormen/copy’s/visuals voor dezelfde boodschap
Generatiemarketing is geen “set and forget”-strategie. Het is een continu leerproces.
Veelgemaakte fouten bij generatiemarketing
- Geforceerde generatiemarketing: de jongere generaties prikken snel door geforceerde content. Sorry Boomers maar “Yow”, “swag” en “allright” zijn helaas in 2015 gebleven.
- Ga er niet vanuit dat één kanaal voldoet voor een hele generatie. Het is altijd een mix van verschillende kanalen.
- Er vanuit gaan dat oudere generaties helemaal niet online zijn. Zoals eerder vermeld is generatiemarketing een dynamisch gegeven. Oudere generaties zullen (gedeeltelijk) de stap maken naar online kanalen. Zij behoren hier volgens het Rogers’ adoptiemodel tot de laggards. Een groep die slechts heel laat een nieuwe technologische innovatie omarmt.
- Zonder data werken. Meten is weten bij generatiemarketing.
Generatiemarketing of generatiemarketinx?
Bij marketinX kunnen we drie van de vier generaties afvinken. Dat wil zeggen dat we steeds een proefpersoon hebben om alle generatiemarketing mee af te stemmen. Een tweede voordeel dat je hebt als KMO? Je bent wendbaar. Je kunt snel schakelen, experimenteren en bijsturen. Generatiemarketing helpt je om nog gerichter te communiceren, je marketingbudget effectiever in te zetten en je klantrelaties te verdiepen.
Het vraagt misschien wat extra aandacht, maar levert des te meer op: herkenning, vertrouwen en uiteindelijk, klanten. Om die reden geven we je ook graag een aangepaste call-to-action per generatie.
Boomers: Bij marketinX kiest u voor een doordachte generatiemarketingstrategie. Met bijna 10 jaar ervaring helpen we u graag verder. Surf naar onze website en plan uw vrijblijvend gesprek in met een lekkere koffie bij!
Generatie X: marketinX helpt de generatiemarketing van jouw KMO naar het volgende niveau! Maak online een afspraak. Dan drinken we samen een koffietje!
Millenials: Klaar om je KMO next level te maken met generatiemarketing? Plan online je afspraak bij marketinX. Koffietje erbij, uiteraard ☕😉
Generatie Z: marketinX fixt jouw generatiemarketing. Kom koffie drinken! (of matcha, we don’t judge 👀) IYKYK ☕💅✨