Adverteren op TikTok: is dat eigenlijk interessant?

Adverteren op TikTok: is dat eigenlijk interessant?

TikTok is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse samenleving, maar is adverteren op TikTok eigenlijk interessant? Daar gaan we vandaag een antwoord op formuleren!

Het is het snelst groeiende platform van de afgelopen jaren en het zorgt voor een volledige omgooi van de social media belevenis.
Video’s worden korter en korter waardoor onze aandachtspanne continu getriggerd wordt. Dit zorgt ervoor dat de interactiegraad vergroot en we in het platform gezogen worden als het ware.

Deze nieuwe sociale media belevenis zorgt ook voor een nieuwe manier van promotie, namelijk adverteren op TikTok. Lees het allemaal in deze blog!

Boomers opgelet: Dit is TikTok!

Vooraleer we verdergaan over adverteren op TikTok, brengen we eerst de boomers onder ons bij wat TikTok is. Het is een social mediaplatform waar gebruikers korte video’s van maximum 3 minuten opnemen en de wereld insturen. De inhoud van de video’s is zeer gevarieerd en afhankelijk van gebruiker tot gebruiker.

Het baseert zich vaak op relevante en actuele muziek waardoor het resoneert bij verschillende doelgroepen. Het klinkt misschien allemaal heel “hip” en “trendy”, maar de grootste groep TikTok gebruikers in België is tussen de 18 en 24 jaar oud (42%) en 35% is zelfs ouder dan 25. Dus boomers: jullie zijn meer dan welkom!

Wat onderscheidt TikTok van de andere sociale media?

TikTok vertrekt vanuit het “top-down”-principe. Dit wil zeggen dat je verschillende content voorgeschoteld krijgt. Op basis van je interacties met de content, zet het TikTok-algoritme zichzelf in gang en zorgt ervoor dat je soortgelijke content blijft krijgen als degene waar je de meeste interactie mee toont. Je “kiest” eigenlijk niet wat je te zien krijgt. Wel heb je de mogelijkheid om gebruikers te volgen zodat je meer van hun content te zien krijgt, maar niet uitsluitend hun content. Het is volledig “user-generated-content” wat wil zeggen: content voor en door gebruikers.

Dit zegt natuurlijk nog niets over adverteren op TikTok. Dat lees je hieronder!

Hoe kan ik adverteren als bedrijf op TikTok?

Het spreekt voor zich dat je niet enkel hoeft te adverteren op TikTok. Je kan met je bedrijf video’s maken over je producten of diensten en deze verspreiden op een organische manier. Vervolgens kan je ook TikTok influencers inschakelen om je product of dienst in de kijker te zetten. Daar hebben we het vandaag even niet over.Wij graven dieper naar het betaald adverteren op TikTok. Hierbij maak je verschillende afwegingen die effect zullen hebben op het eindresultaat van je TikTok advertising.

De allereerste stap is een account aanmaken. Waarschijnlijk denk je nu “Logisch, toch?” Terecht, maar heb je ook gedacht aan een TikTok advertentieaccount? Het account waarmee je TikToks maakt of wil maken, is niet hetzelfde account als het advertentieaccount. Vooraleer je dus kan gaan adverteren op TikTok heb je zowel een TikTok account als een TikTok advertentieaccount nodig. Wanneer deze gelinkt zijn aan elkaar en je hebt een betaalmethode toegevoegd aan het advertentieaccount, kan je in principe beginnen met adverteren op TikTok.

Bij het opmaken van een advertenties zal je verschillende keuzes moeten maken naargelang de insteek, vooropgestelde conversies en doelgroep. Hiervoor is natuurlijk geen pasklaar eenduidig antwoord aangezien adverteren op TikTok zeer sterk gebonden is aan je product, dienst of sector. Lees hier alvast de verschillende doelen van een TikTok advertentie en wat ze kunnen betekenen voor jouw bedrijf.

“Wa kost da en wa schuift da?!”

Wie adverteren op TikTok zegt, zegt Return On Investment. Op het einde van de dag wil je een netto positief resultaat overhouden aan jouw TikTok advertising. Afhankelijk van het gekozen doel van je TikTok advertentie, wil je op het einde van de rit een effect zien in je omzet, bereik, interacties, websitebezoeken… Om te weten wat eruit komt, moeten we eerst weten wat erin gaat.

Kost van adverteren op TikTok

Wat kost adverteren op TikTok? Je kan het zo duur of goedkoop mogelijk maken als je wilt. Het aanmaken en gebruik van zowel het TikTok account als het TikTok advertentieaccount is gratis.

Wat wordt er dan wel in rekening gebracht? In tegenstelling tot “klassieke” advertenties wordt er niet gefactureerd per klik maar per duizend views. Het algemene gemiddelde van advertenties op TikTok ligt op 9 à 10 euro per 1000 views.

Let wel! Dit is een gemiddelde over alle advertenties in alle landen in alle mogelijke sectoren. De kost, of CPM (cost per mille), is sterk afhankelijk van je doelgroepkeuze, bedeling van vertoningen, strategie… Hoe concurrentiëler je product of dienst is, hoe duurder het zal zijn om te adverteren op TikTok.

Een tweede kanttekening bij adverteren op TikTok is het minimumbudget. TikTok legt voor het adverteren een minimumbudget op van 500 euro per campagne. Dit wil zeggen dat je minstens 500 dollar moet “reserveren” voor een TikTok campagne. Hoe deze gespendeerd wordt, kan je zelf kiezen. Hier heb je de mogelijkheid om een dagbudget in te stellen of een looptijdbudget.

Wij raden een looptijdbudget aan want dan krijg je de keuze tussen gespreide vertoningen of versnelde vertoningen. Het verschil tussen deze twee is dat bij de eerste de vertoningen gespreid over de gehele looptijd van de campagne. Dit wordt gezien als de “zuinigere” methode omdat je het budget langer kan spreiden. De tweede is een “agressievere” strategie waarbij er voorkeur gegeven wordt aan een hogere frequentie vertoningen op kortere periode.

Nu we de minimumkost weten, kunnen we in kaart brengen wat we eruit halen. Aangezien dit onmogelijk is om 1 op 1 te berekenen zijn er een aantal vragen die je jezelf kan stellen om te onderzoeken of het rendabel was of kan zijn. Hier spreken we natuurlijk over kwantificeerbare cijfers. Zaken als merkbekendheid, branding… zijn veel moeilijker meetbaar.

  • Hoeveel conversies verwachten we uit deze campagne te halen?
  • Wat is de gemiddelde waarde van een conversie binnen ons bedrijf?
  • Welk percentage van conversies kunnen we omzetten naar een (kopende) klant?

Wanneer je deze drie vragen gericht beantwoordt, kan je ze afzetten tegenover het budget en het resultaat berekenen.

Voorbeeld:

Je stelt een campagne in van 500 euro. Op het einde van de campagne leer je dat er 10 conversies zijn uitgekomen in de vorm van contactformulieren.

Intern weet je dat er per 10 contactformulieren, 4 klanten gemaakt worden.

Een nieuwe klant heeft een gemiddelde waarde van 250 euro. Zet deze 3 zaken samen en je hebt een netto positief resultaat van 500 euro. (conversies*gemiddelde conversiewaarde) – advertentiebudget = netto resultaat

(4*250) – 500 = 500

Je ROI is 200%.

 

Wil je dit voorbeeld toegespitst op jouw eigen bedrijf? Neem dan zeker contact op met Marketinx en wij helpen je met plezier!

Ligt TikTok niet meteen in lijn met je marketingmix, maar spreken andere sociale media je meer aan? Geen zorgen! Ook daar hebben we kaas van gegeten. Lees het hier!

Hoe krachtig is adverteren op TikTok?

De kracht van adverteren op TikTok is gigantisch. Het kent daarom niet steeds een rechtstreeks verkoopdoel, maar dat wil niet zeggen dat het geen effect heeft. Denk maar aan de kracht die TikTok heeft op onze samenleving op dit moment: Liedjes worden uit het niets razend populair, actualiteit is dichter bij ons dan ooit, dansjes ontstaan links en rechts… Er is zelf een hele nieuwe generatie celebrities uit geboren.

Kan je met je bedrijf inspelen op de hedendaagse en relevante topics met je product of dienst? Dan zal je heel snel de kracht van adverteren op TikTok ontdekken. Stem daarna ook nog je verkoopproces af op deze manier van adverteren en je bent volledig vertrokken.

Wij zijn alvast fan van TikTok en adverteren op TikTok! Wil je de kracht van TikTok ontdekken? Contacteer ons en wij helpen je met alle plezier!

 

Bij marketinX houden we van cookies. Spring eens binnen in onze Coco coworking, genoeg cookies voor iedereen! Maar oké, nu au sérieux. Op onze website gebruiken we cookies. Klik op 'Accepteer alle cookies' of stel je voorkeuren in. Meer weten? Klik dan hier.

Cookie instellingen

Selecteer hieronder voor welk type cookies je toestemming geeft op onze website. Klik je even op 'Bewaar cookie instellingen' als je klaar bent? Thanks!

EssentiëleDankzij deze cookies werkt de website correct en gebruiksvriendelijk. Je kan de website niet gebruiken zonder deze cookies.

AnalytischeDankzij deze cookies kunnen wij bezoeken aan de website pseudo-anoniem opvolgen om zo onze site en jouw gebruiksgemak te verbeteren.

Sociale mediaDankzij deze cookies kan je bepaalde onderdelen van de site 'liken', en eenvoudig delen op socials.

AdverterenDankzij deze cookies kunnen we je advertenties tonen op maat van je interesses. Zo zie je altijd boodschappen die relevant voor je zijn!

AndereAndere cookies zijn cookies die we nog aan het classificeren zijn, samen met de aanbieders van afzonderlijke cookies.